براتعلی مریم، یوسفی علیرضا، صبوری مسیح، کشتی آرای نرگس. عصبشناسی تربیتی، آیا رشته جدیدی در حال ظهور است؟ چشماندازها، موانع و فرصتها. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (12) :1051-1057
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3072-fa.html
، baratali_540_1359@yahoo.com
چکیده: (35439 مشاهده)
مقدمه: رشد سریع علوم اعصاب و شناسایی کارکردهای مختلف قسمتهای گوناگون مغز به مدد دستگاههای تصویربرداری پیشرفته حاصل شده، چشماندازهای جدیدی را پیش روی علوم گوناگون گشوده است. این نوشتار درصدد است به تشریح چشماندازهای تلفیق یافتههای علوم اعصاب و تربیت بپردازد.
روشها: مقاله حاضر حاصل یک مرور غیرنظاممند است که از طریق جستجوی پایگاههای اطلاعاتی science direct و Springer و نیز موتور جستجوی عمومی Google و همچنین منابع کتابخانهای موجود به دست آمد. کلیدواژههای اصلی مورد استفاده عبارت بود از BRIDGING EDUCATION AND NEUROSCIENCE؛ NEUROEDUCATIN
نتایج: گرچه روشهای دستیابی به نتایج در علوم اعصاب و تعلیم و تربیت تفاوتهای قابل ملاحظهای با هم دارند که تلفیق یافتههای این دو حوزه را با هم دشوار جلوه میدهد؛ اما به نظر میرسد در آینده احتمال ظهور یک رشته میان رشتهای میسّر باشد.
نتیجهگیری: هم یافتههای علوم اعصاب برای متخصصان تربیت، بینشهای جدیدی را ایجاد کرده است و هم نتایج پژوهشهای روانشناسان تربیتی سؤالات و حوزههای پژوهشی جدی را در مقابل متخصصان علوم اعصاب قرار میدهد. همکاری علمی نزدیکتر متخصصان دو حوزه نویدبخش یافتههایی خواهد بود که برابعاد زندگی بشر تأثیر خواهد گذاشت.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1392/10/22 | پذیرش: 1392/10/27 | انتشار: 1392/12/8 | انتشار الکترونیک: 1392/12/8
ارسال پیام به نویسنده مسئول