Hasanvand S, Ashktorab T, Seyedfatemi N. Conformity with Clinical Setting among Nursing Students as a Way to Achieve Belongingness: A Qualitative Study. Iranian Journal of Medical Education 2014; 14 (3) :216-231
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3030-fa.html
حسنوند شیرین، اشک تراب طاهره، سید فاطمی نعیمه. همنوایی دانشجویان پرستاری با محیط بالینی راهی برای نیل به تعلقپذیری: یک پژوهش کیفی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (3) :216-231
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3030-fa.html
، t_ashktorab@sbmu.ac.ir
چکیده: (19840 مشاهده)
مقدمه: یکی از مهمترین نیازهای دانشجویان به منظور برخورداری از عملکرد صحیح در محیطهای یادگیری، نیاز به تعلق میباشد. تا زمانی که نیاز اساسی دانشجویان به امنیت و تعلق برآورده نشود، نیازهای سطوح بالاتر دارای اهمیت کمتری بوده و فرصت توجه به نیازهای بالاتر وجود نخواهد داشت. هدف پژوهش حاضر، ارائه منتخبی از یافتههای پژوهشی است که با هدف بررسی تجارب تعلقپذیری دانشجویان پرستاری در محیط بالینی انجام گرفته است. در این مقاله یافتههای مرتبط با درونمایه "همنوایی با محیط بالینی " ارائه میگردد.
روشها: در این پژوهش پدیدارشناسی، 10 نفر از دانشجویان کارشناسی دانشکدههای پرستاری وابسته به دانشگاه علوم پزشکی لرستان به روش هدفمند انتخاب و مورد مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته قرار گرفتند. کلیه مصاحبهها ضبط و سپس خط به خط دست نویس شد و در نهایت با استفاده از رویکرد جیورجی تحلیل گردید.
نتایج: در رابطه با درونمایه "همنوایی با محیط بالینی" به عنوان یکی از مضامین اصلی پژوهش، در مجموع 3 طبقه و 11 زیرطبقه استخراج شد: تطابق با محیط بالینی (زیرطبقات آن شامل پذیرش مقررات، شناخت محیط و تلاش در جهت سازگاری با محیط)، برقراری جو اطمینان بخش (زیرطبقات شامل محیط فیزیکی ایمن، محیط ایمن از نظر روانشناختی، محیط ایمن از نظر اجتماعی، بهبود تعاملات بین فردی) و تأثیر شبکه اجتماعی پرستاران (با زیر طبقات همتایان و کارکنان پرستاری، پرستاران به عنوان الگوی نقش، نقش کلیدی سرپرستار، نقش کلیدی مربی بالینی).
نتیجهگیری: در راستای نیل به تعلقپذیری دانشجویان پرستاری در محیط بالینی، نیاز مبرم به تقویت تطابق و سازگاری دانشجویان با محیط بالینی و کسب آگاهی از محیطهای بالینی و سیاستهای آنها، کارکنان پرستاری مربوطه، برقراری جو بالینی مساعد توام با اعتماد، احساس امنیت و بهبود تعاملات بین فردی با در نظر گرفتن تأثیر شبکه اجتماعی پرستاران شامل همتایان، مربیان بالینی و کادر پرستاری احساس میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش باليني دریافت: 1392/9/18 | پذیرش: 1393/2/8 | انتشار: 1393/3/4 | انتشار الکترونیک: 1393/3/4
ارسال پیام به نویسنده مسئول