Ashktorab T, Pashaeypoor S, Rassouli M, Alavi-Majd H. The Correlation between Perceived Attributes of Evidence Based Practice and Its Adoption in Baccalaureate Nursing Students Based on Rogers's Diffusion of Innovation. Iranian Journal of Medical Education 2014; 14 (5) :384-392
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2984-fa.html
اشک تراب طاهره، پاشاییپور شهزاد، رسولی مریم، علوی مجد حمید. همبستگی بین درک ویژگیهای عملکرد مبتنی بر شواهد با پذیرش آن در دانشجویان کارشناسی پرستاری بر اساس مدل اشاعه نوآوری راجرز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (5) :384-392
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2984-fa.html
شهزاد پاشاییپور(مربی)، گروه بهداشت، دکترای پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. pashaeypoor.sh@gmail.com ، pashaeypoor.sh@gmail.com
چکیده: (35029 مشاهده)
مقدمه: عملکرد مبتنی بر شواهد یکی از ضروریات آموزشی دانشجویان پرستاری است. عوامل متعددی بر پذیرش آموزش و عملکرد تأثیر دارد که مدل اشاعه نوآوری راجرز به بیان آنها میپردازد. لذا پژوهشی با هدف تعیین ارتباط بین درک ویژگیهای عملکرد مبتنی بر شواهد با پذیرش آن در دانشجویان کارشناسی پرستاری بر اساس مدل اشاعه نوآوری راجرز انجام گرفت.
روشها: دراین پژوهش توصیفی – همبستگی، کلیه دانشجویان سال آخر مقطع کارشناسی پرستاری در دانشکده پرستاری و مامایی علوم پزشکی تهران (170 نفر) ، پرسشنامههای پذیرش عملکرد مبتنی بر شواهد و درک ویژگیهای عملکرد مبتنی بر شواهد را به روش خودگزارشی تکمیل نمودند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی انجام گرفت.
نتایج: رابطهای مثبت بین پذیرش و ویژگیهای درک شده عملکرد مبتنی بر شواهد مشاهده شد (01/0>P). تحلیل رگرسیون نشان داد که درک فواید نسبی، مشاهدهپذیری و قابل اجرا بودن عملکرد مبتنی بر شواهد پیشبینیکنندههای پذیرش عملکرد مبتنی بر شواهد هستند (05/0>P) و 40/0 واریانس متغیر ملاک را تبیین میکنند.
نتیجهگیری: با توجه به یافتهها توصیه میشود که در آموزشهای عملکرد مبتنی بر شواهد به مدل اشاعه نوآوری راجرز توجه نموده و برای پذیرش بیشتر آن توسط دانشجویان پرستاری، به درک عمیقتر ویژگیهای عملکرد مبتنی بر شواهد پرداخته شود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
برنامه ريزي درسي دریافت: 1392/8/18 | پذیرش: 1393/4/9 | انتشار: 1393/5/5 | انتشار الکترونیک: 1393/5/5
ارسال پیام به نویسنده مسئول