[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 8 - ( 8-1393 ) ::
جلد 14 شماره 8 صفحات 685-694 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه بین هوش هیجانی و به کارگیری مؤلفه‌های تدریس اثربخش استادان دانشگاه علوم پزشکی مازندران
حسن اسلامیان، حسین جعفری ثانی، زهره گودرزی، زهرا اسلامیان
حسن اسلامیان، دانشجوی دکترای رشته برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. eslamian.1362@yahoo.com ، eslamian.1362@yahoo.com
چکیده:   (3556 مشاهده)
مقدمه: امروزه توانایی تنظیم و مدیریت هیجانات استادان در کلاس درس، مقوله‌ای بسیار مهم و تعیین‌کننده برای تدریس موفق و مؤثر است. هدف اصلی پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین هوش هیجانی استادان و اثربخشی تدریس و به کارگیری مؤلفه‌های تدریس اثربخش استادان دانشگاه علوم پزشکی بود. روش‌ها: دراین پژوهش توصیفی همبستگی جامعه آماری شامل کلیه استادان دانشگاه علوم پزشکی مازندران بود که در سال تحصیلی 92-91 مشغول به تدریس بودند (393نفر). مطابق با جدول حجم نمونه کرجسی و مورگان، 191 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش حاضر شامل پرسشنامه محقق‌ساخته تدریس اثربخش و پرسشنامه هوش هیجانی بار _ ان بود. تجزیه و تحلیل داده‌های پژوهش با استفاده از شاخص‌های آمار توصیفی و همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون انجام شد. نتایج: بین متغیر هوش هیجانی استادان با انجام تدریس اثربخش توسط آنها رابطه معناداری مشاهده شد (05/0p<). هوش هیجانی استادان با ضریب معناداری قدرت پیش‌بینی تدریس اثربخش را نشان داد (78/0, ß= 0005/0p<). بین هوش هیجانی استادان و به کارگیری همه مؤلفه‌های تدریس اثربخش(طراحی تدریس، اجرای آموزش، مدیریت کلاس درس، روابط انسانی، ارزشیابی و برخورداری از ویژگی‌های مطلوب شخصیتی) رابطه معناداری وجود داشت (05/0p<). نتیجه‌گیری: نتایج بیانگر آن بود که با کنترل متغیرهای سن، جنس و تحصیلات استادان، فاکتور هوش هیجانی قادر است با قدرت بالایی اثربخشی تدریس استادان را پیش‌بینی نماید. به بیان دیگر، برخورداری استادان از هوش هیجانی بالا، می‌تواند عاملی تعیین‌کننده در اثربخشی تدریس آنان باشد.
واژه‌های کلیدی: هوش هیجانی، تدریس اثربخش، پیش‌بینی تدریس اثربخش، استادان دانشگاه
متن کامل [PDF 217 kb]   (1462 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ارزشيابي استاد
دریافت: ۱۳۹۲/۸/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۳/۷/۹ | انتشار: ۱۳۹۳/۸/۱۱
پرسشنامه تدریس اثربخش [DOC 81 KB]  (274 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Eslamian H, Jafari Sani H, Goodarzi Z, Eslamian Z. Study the relationship between emotional intelligence and how to apply the standards of effective teaching by faculty Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2014; 14 (8) :685-694
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2976-fa.html

اسلامیان حسن، جعفری ثانی حسین، گودرزی زهره، اسلامیان زهرا. رابطه بین هوش هیجانی و به کارگیری مؤلفه‌های تدریس اثربخش استادان دانشگاه علوم پزشکی مازندران. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (8) :685-694

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2976-fa.html



دوره 14، شماره 8 - ( 8-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3897