دوره 13، شماره 10 - ( 10-1392 )                   جلد 13 شماره 10 صفحات 808-796 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alavi M, Irajpour A. Optimum Characteristics of Nursing Students’ Clinical Evaluation: Clinical Nursing Teachers’ Viewpoints in Isfahan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2014; 13 (10) :796-808
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2876-fa.html
علوی موسی، ایرج پور علیرضا. شاخص‌های ارزشیابی صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری: دیدگاه اساتید بالینی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (10) :796-808

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2876-fa.html


، m_alavi@nm.mui.ac.ir
چکیده:   (17715 مشاهده)
مقدمه: علی‌رغم اهمیت ارزشیابی صلاحیت بالینی در برنامه آموزش پرستاری، هنوز بر سر ویژگی‌های مطلوب (شاخص‌های) روش‌های ارزشیابی صلاحیت بالینی توافق وجود ندارد. لذا هدف از این مطالعه شناسایی شاخص‌های ارزشیابی صلاحیت بالینی و نیز بررسی دیدگاه اساتید بالینی در مورد آنها است. روش‌ها: این مطالعه با بهره‌گیری از روش ترکیبی (Mixed method) در سه مرحله متوالی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. ابتدا شاخص‌های ارزشیابی صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری با استفاده از منابع مختلف کتابخانه‌ای و بانک‌های اطلاعات گردآوری شد. در مرحله دوم ضمن مشارکت نمونه‌ای هدف‌مند از 23 مشارکت کننده (17 نفر از دانشجویان پرستاری، 4 نفر از اساتید بالینی و نیز 2 نفر از کارکنان حرفه‌ای پرستاری)، شاخص‌های به دست آمده ویرایش، تکمیل و طبقه‌بندی شدند. نهایتاً با بهره‌گیری از روش سرشماری و استفاده از پرسشنامه با لیکرت 4 نقطه‌ای ، دیدگاه 47 نفر از اساتید بالینی پرستاری به شاخص‌ها مورد بررسی قرار گرفت. به منظور تحلیل اطلاعات از روش تجزیه و تحلیل کیفی و آمار توصیفی استفاده شد. نتایج: حاصل تحلیل داده‌های کیفی، شناسایی 5 طبقه اصلی و 44 زیر طبقه از شاخص‌ها (ویژگی‌های مطلوب) روش‌های ارزشیابی صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری بود، که عبارتند از ویژگی‌های مطلوب زمینه/ شرایط ارزشیابی، محتوای ارزشیابی، فرآیند ارزشیابی، روش نمره‌دهی و پیامد ارزشیابی. میانگین امتیاز دیدگاه اساتید بالینی پرستاری در مورد اهمیت و قابلیت دستیابی به هر یک از شاخص‌ها توصیف شده به ترتیب بیش‌ترین و کم‌ترین میانگین (انحراف معیار) مربوط به شاخص‌های "پیوند دادن آموزش نظری به آموزش بالینی" و "بهره‌گیری از فن‌آوری‌های نوین" به ترتیب شامل 49/0±81/3 و 9/0±74/2 بودند. نتیجه‌گیری: این مطالعه، شاخص‌های مهمی از ارزشیابی صلاحیت بالینی پرستاری را نشان می‌دهد که با توجه به موافقت بالای اساتید بالینی پرستاری به اهمیت آنها، می‌توان برای ارتقای روش‌های ارزشیابی صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری مورد استفاده قرار داد.
متن کامل [PDF 309 kb]   (3483 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ارزشيابي مهارتهاي باليني
دریافت: 1392/6/9 | پذیرش: 1392/9/7 | انتشار: 1392/10/9 | انتشار الکترونیک: 1392/10/9

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education