دوره 13، شماره 11 - ( 11-1392 )                   جلد 13 شماره 11 صفحات 806-897 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kakoei S, Sajjadi F, Shahabinejad M, Kakooei S. The Viewpoints of Dentists toward Continuing Dental Education. Iranian Journal of Medical Education 2014; 13 (11) :897-806
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2758-fa.html
کاکوئی شهلا، سجادی فاطمه السادات، شهابی نژاد مینا، کاکوئی سینا. نظرات دندانپزشکان در مورد برنامه آموزش مداوم. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (11) :897-806

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2758-fa.html


، s.kakooei@yahoo.com
چکیده:   (7379 مشاهده)
مقدمه: آموزش مداوم می‌تواند نقش بسزایی در افزایش و پایش سطح دانش و مهارت‌های دندانپزشکان داشته باشد. لذا بررسی کیفیت و چگونگی برنامه‌های آموزش مداوم امری ضروری به نظر می‌رسد. هدف از مطالعه حاضر تعیین نظرات دندانپزشکان ایرانی در مورد آموزش مداوم در زمینه بیماری‌های دهان و دندان بود. روش‌ها: مطالعه به صورت توصیفی -مقطعی بر روی 300 دندانپزشک شرکت‌کننده در پنجاه و دومین کنگره انجمن دندانپزشکی ایران در سال 1391 انجام گرفت. جمع‌آوری داده‌ها توسط پرسشنامه که حاوی مشخصات فردی، اولویت‌بندی عناوین برنامه‌های آموزش مداوم بیماری‌های دهان و دندان (از 1-10نمره داده شد، هر چه میانگین کم‌تر، بیانگر الویت بالاتر بود) وروش‌های تدریس،اجرا و بهبود کیفیت برنامه‌ها و انگیزه شرکت بود، انجام گردید. داده‌ها با استفاده از روش آمار توصیفی واکاوی شدند. نتایج: بالاترین اولویت عنوان آموزشی به گرفتن تاریخچه با میانگین 25/3±62/3 و معاینات کلینیکی داخل و خارج دهان با میانگین 1/3±52/3 اختصاص یافت. شرکت‌کنندگان انجام کار عملی در کارگاه آموزشی با میانگین 28/2±06/3 و مشاهده کار عملی با میانگین 11/2±99/2 را ترجیح می‌دادند. همچنین 275 نفر از دندانپزشکان (7/91%) استفاده از اساتید مجرب را عامل بهبود کیفیت برنامه‌ها ارزیابی کردند. بیش‌تر دندانپزشکان شرکت‌کننده اجرای دو برنامه بازآموزی بیماری‌های دهان در سال را مفید می‌دانستند. نتیجه‌گیری: طبق نظر دندانپزشکان شرکت‌کننده در مطالعه، معاینه کلینیکی و گرفتن تاریخچه از اولویت‌های برتر عناوین آموزشی بود. همچنین آموزش عملی و استفاده از اساتید مجرب جز موارد انتخابی اکثر دندانپزشکان بود.استفاده از یافته‌های این پژوهش میتواند در ارتقا برنامه‌های آموزش مداوم دندانپزشکان موثر واقع گردد.
متن کامل [PDF 274 kb]   (1696 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش مداوم
دریافت: 1392/4/10 | پذیرش: 1392/9/7 | انتشار: 1392/11/5 | انتشار الکترونیک: 1392/11/5

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education