دوره 13، شماره 10 - ( 10-1392 )                   جلد 13 شماره 10 صفحات 795-784 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zibaei A, Gholami H, Zare M, Mahdian H, Haresabadi M. The Effect of Web-based Education on Anger Management in Guidance School Girls of Mashhad. Iranian Journal of Medical Education 2014; 13 (10) :784-795
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2702-fa.html
زیبایی اعظم، غلامی حسن، زارع مسعود، مهدیان حسین، حارث آبادی مهدی. تأثیر آموزش مبتنی بر وب بر کنترل خشم نوجوانان در مدارس راهنمایی دخترانه مشهد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (10) :784-795

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2702-fa.html


، zibaeia891@mums.ac.ir
چکیده:   (14381 مشاهده)
مقدمه: خشم، از علل اصلی مراجعه نوجوانان به مراکز مشاوره و روان درمانی است و به عنوان مشکل اصلی بهداشتی در سنین نوجوانی مطرح است. بنابراین استفاده از شیوه‌های پیشگیرانه و کارآمد مدیریت خشم ضروری به نظر می‌رسد. هدف از این مطالعه، تعیین تأثیر برنامه آموزش مبتنی بر وب بر شدت خشم نوجوانان در مدارس راهنمایی دخترانه مشهد است. روش‌ها: این مطالعه یک پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. واحدهای پژوهش را 130 نفر از دانش‌آموزان دختر مدارس راهنمایی ناحیه 4 مشهد تشکیل ‌دادند که بر اساس تخصیص تصادفی به 2 گروه تقسیم شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه مشخصات واحدهای پژوهش و پرسشنامه شدت خشم نلسون بود که در دو مرحله قبل از مداخله و یک ماه بعد از مداخله تکمیل شد. مداخله شامل برنامه مدیریت خشم از طریق وب بود که برای گروه تجربی اجرا شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری کای اسکوئر، تی زوجی، تی مستقل و کو واریانس صورت گرفت. نتایج: آزمون آماری کای اسکوئر نشان داد که دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیک همگن هستند. هم‌چنین یافته‌های حاصل از پژوهش نشان داد که نمره خشم بین دو گروه تجربی و شاهد قبل از مداخله اختلاف آماری معناداری را نشان نداد ولی بعد از مداخله از مجموع 156 امتیاز، نمره خشم در گروه تجربی4/20±2/89 بود که به طور معناداری پایین‌تر از همین نمره در گروه شاهد 4/16+0/98 بود(0001/0=p). نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج به دست آمده برنامه کنترل و مدیریت خشم، به روش غیر حضوری و با استفاده ازآموزش وب در منزل شیوه‌ای مؤثر برای بهبود کنترل خشم است، لذا پیشنهاد می‌شود از این روش در مدارس کشور استفاده شود.
متن کامل [PDF 212 kb]   (5786 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: يادگيري الكترونيكي
دریافت: 1392/3/8 | پذیرش: 1392/5/26 | انتشار: 1392/10/9 | انتشار الکترونیک: 1392/10/9

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education