[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 13، شماره 8 - ( 8-1392 ) ::
جلد 13 شماره 8 صفحات 672-680 برگشت به فهرست نسخه ها
کلید موفقیت معلمی از دیدگاه دانشجویان: مطالعه‌ای کیفی
مرتضی خاقانی زاده، حسین محمودی، امیر احمد جواهر، مرتضی کاملی
، h.mahmoudi@bmsu.ac.ir
چکیده:   (5727 مشاهده)
مقدمه: رفتار و عملکرد اساتید در محیط آموزشی مورد قضاوت گروه‌های مختلفی قرار می‌گیرد. در این میان قضاوت دانشجویان به دلیل ارتباط مستقیم با اساتید از اهمیت بیش‌تری برخوردار است و از تجارب آنان می‌توان در ارتقای کیفیت عملکرد آموزشی اساتید استفاده نمود. هدف از این مطالعه تببین ویژگی‌های یک استادمطلوب از دیدگاه دانشجویان است. روش‌ها: این مطالعه یک پژوهش با رویکرد کیفی است. شرکت‌کنندگان 15 نفر از دانشجویان یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی شهر تهران بودند که به روش نمونه‌گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه انفرادی نیمه ساختار یافته و برای تحلیل آن‌ها از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شد. نتایج: تحلیل گفته‌های مشارکت‌کنندگان در توصیف عملکرد اساتیدشان منجر به ظهور دو طبقه اصلی شد که شامل: 1- رفتار و اخلاق معلم 2- آموزش جذاب بود. هر کدام از این طبقات، شامل چندین طبقه اصلی و فرعی است که هر یک جنبه‌ای خاص از تجارب دانشجویان از عملکرد اساتیدشان را توصیف می‌کند. نتیجه‌گیری: بر اساس تجارب مشارکت‌کنندگان، شایستگی‌ها و صلاحیت‌های آموزشی اساتید نه تنها وابسته به دانش و مهارت‌های تخصصی آنها است، بلکه به توانایی و مهارت‌های آنان در تعامل اثربخش با دانشجویان نیز بستگی دارد و در واقع رعایت اخلاقیات در رفتار با دانشجویان و ارائه جذاب مطالب درسی کلید موفقیت معلمی است.
واژه‌های کلیدی: معلم، دانشجو، اخلاق معلمی، ارزشیابی، مطالعه کیفی، تحلیل محتوا
متن کامل [PDF 200 kb]   (1540 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ارزشيابي استاد
دریافت: ۱۳۹۲/۲/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۲/۶/۲ | انتشار: ۱۳۹۲/۸/۱۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khaghanizade M, Mahmoudi H, Jahvaher A A, Kameli M. The Key of Successful Teaching from Students' Perspective: A Qualitative Study. Iranian Journal of Medical Education. 2013; 13 (8) :672-680
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2664-fa.html

خاقانی زاده مرتضی، محمودی حسین، جواهر امیر احمد، کاملی مرتضی. کلید موفقیت معلمی از دیدگاه دانشجویان: مطالعه‌ای کیفی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (8) :672-680

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2664-fa.html



دوره 13، شماره 8 - ( 8-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3962