دوره 14، شماره 4 - ( 4-1393 )                   جلد 14 شماره 4 صفحات 362-350 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahanchiyan M, Arfaa F, Bahmanabadi S. The Association Between Attribution Style and Self Regulation among Students of School of Nursing and Midwifery in Mashhad University of Medical Sciences During 2011-12 Academic Years. Iranian Journal of Medical Education 2014; 14 (4) :350-362
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2603-fa.html
آهنچیان محمدرضا، ارفع فاطمه، بهمن آبادی سمیه. رابطه سبک‌ اسناد و خودتنظیمی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه‌ علوم‌پزشکی مشهددر سال تحصیلی 91-1390. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (4) :350-362

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2603-fa.html


دانشگاه فردوسی مشهد، مدرس دانشگاه پیام نور استان گیلان ، f_arfaa@yahoo.com
چکیده:   (9532 مشاهده)

مقدمه: یکی از عوامل مؤثر در کارآمدی افراد در تمامی حوزه‌های آموزشی، شغلی و خانوادگی، برخورداری از مهارت‌های خودتنظیمی است. هدف ‌این پژوهش بررسی رابطه سبک‌های‌ اسناد و خودتنظیمی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بود.

روش‌ها: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و جامعه پژوهش آن شامل کلیه دانشجویان دختر و پسر دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال تحصیلی 1391-1390 بود. از ‌این جامعه با استفاده از جدول مورگان و نمونه‌گیری خوشه‌ای تک‌مرحله‌ای 200 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. داده‌ها از طریق پرسشنامه‌های سبک‌ اسناد سلیگمن و سینگ و پرسشنامه خودتنظیمی عمومی میلر و براون جمع‌آوری شد. داده­ها با استفاده ازآمار توصیفی و آزمون‌های رگرسیون چندگانه و تحلیل واریانس چندمتغیره مورد تحلیل قرار گرفت.

نتایج: از بین سه سبک اسناد درونی، پایدار و کلی تنها سبک اسناد درونی قادر به پیش‌بینی بعد اجرا و برنامه‌ریزی خودتنظیمی بود (01/0 > p) و هیچ یک از سبک‌های اسناد نتوانستند بعد تحقیق و ارزیابی خودتنظیمی را پیش‌بینی کنند (05/0<p). همچنین یافته‌ها نشان داد که بین دو گروه از دانشجویان دختر و پسر در سبک‌های اسناد درونی (01/0>p، 41/0=(139،1)F)، پایدار (001/0>p، 12/0=(139،1)F) و کلی (001/0>p، 006/0=(139،1)F) تفاوت معناداری وجود دارد.

نتیجه‌گیری: یکی از نیازهای مبرم جامعه پزشکی برخورداری از پرستاران و ماماهای مسؤول، متعهد، خودتنظیم و برخوردار از سبک اسناد درونی است. بنابراین تدارک فضاهای آموزشی‌ در دانشکده مامایی و پرستاری که راهنما و‌ هادی ‌این گروه از دانشجویان در جهت سبک‌هایِ اسنادی مؤثر در ارتقای سطح خودتنظیمی باشند، می‌تواند مفید باشد.

متن کامل [PDF 257 kb]   (2125 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه
دریافت: 1391/12/24 | پذیرش: 1393/3/8 | انتشار: 1393/4/10 | انتشار الکترونیک: 1393/4/10

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education