[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 13، شماره 8 - ( 8-1392 ) ::
جلد 13 شماره 8 صفحات 616-628 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی با موفقیت تحصیلی در دروس نظری داخلی جراحی پرستاری
شایسته صالحی، راحله یارقلی، مینو متقی
، salehi@nm.mui.ac.ir
چکیده:   (9036 مشاهده)
مقدمه: افزایش موفقیت تحصیلی همواره مورد نظر مسؤولین تعلیم و تربیت بوده است. یکی از عوامل موفقیت تحصیلی دانشجویان، توجه به مؤلفه‌های اثرگذار در یادگیری است که راهبردهای یادگیری از جمله آنها است. لذا این پژوهش با هدف تعیین ارتباط راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی با موفقیت تحصیلی در دروس نظری داخلی جراحی دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان انجام شد. روش‌ها: در این مطالعه همبستگی، کلیه دانشجویان ترم 5 و 6 پرستاری سال 90-91 به روش سرشماری (88 نفر) انتخاب شدند داده‌ها توسط پرسشنامه راهبردهای یادگیری MSLQ پینتریچ جمع‌آوری شد. موفقیت تحصیلی دانشجویان بر اساس میانگین نمرات داخلی جراحی آنها تعیین شد. سپس اطلاعات توسط آمار استنباطی (آزمون t تست و ضریب همبستگی پیرسون) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: میانگین استفاده از راهبرد‌های شناختی 8/18±78/122 و راهبرد‌های فراشناختی 7/6±84/37 بود، اختلاف میانگین‌ها با مقدار متوسط در راهبردهای شناختی با 0001/0p= و در راهبردهای فراشناختی با 01/0p= از لحاظ آماری معنادار بود. تکرار و مرور ذهنی با میانگین 65/3±04/13 با 05/0p= و راهبرد بسط و گسترش معنایی نیز با میانگین 63/4±19/19 با 01/0>p بیش از مقدار متوسط بود. میانگین نمره استفاده از راهبردهای سازمان‌دهی با 91/3±06/12 و تفکر انتقادی 40/4±82/15 بود که تفاوت معناداری با میانگین نمره مقیاس نداشت. نمره معدل دانشجویان با میزان استفاده از راهبرد یادگیری شناختی (28/0r=، 05/0p=) و فراشناختی (24/0r=، 02/0p=) رابطه‌ای مثبت و معنادار داشت. نتیجه‌گیری: از آن‌جا که راهبردهای شناختی و فراشناختی، به عنوان عوامل تبیین‌کننده موفقیت تحصیلی شناخته شدند، شناسایی این راهبردها، آموزش و ارتقای استفاده از آنها منجر به موفقیت تحصیلی بیش‌تر و در نهایت بهبود نیروی پرستاری خواهد شد.
واژه‌های کلیدی: راهبردهای یادگیری، موفقیت تحصیلی، دانشجویان پرستاری، دروس داخلی جراحی
متن کامل [PDF 293 kb]   (2990 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مديريت آموزشي
دریافت: ۱۳۹۱/۱۲/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۲/۵/۲ | انتشار: ۱۳۹۲/۸/۱۴
پرسنامه مطالعه [DOCX 31 KB]  (528 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salehi S, Yrgholi R, Moaghi M. Relationship between Cognitive and Metacognitive Learning Strategies and Academic Success in Medical – Surgical Nursing Courses . Iranian Journal of Medical Education. 2013; 13 (8) :616-628
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2599-fa.html

صالحی شایسته، یارقلی راحله، متقی مینو. رابطه راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی با موفقیت تحصیلی در دروس نظری داخلی جراحی پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (8) :616-628

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2599-fa.html



دوره 13، شماره 8 - ( 8-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3962