چکیده: (23064 مشاهده)
چکیده
مقدمه. ماهیت حوادث اورژانسی و خطرناک به گونهای است که نیازمند اقدامات درمانی سریع میباشد. تحقیقات نشان میدهد پزشکان جوان هنوز در برخورد با شرایطی که جان بیمار را تهدید میکند, آمادگی کافی ندارند. با توجه به نیازی که در این زمینه احساس میشد، این پژوهش, با هدف بررسی تأثیر دوره آموزش اورژانسهای شایع بر مهارتهای عملی دانشجویان پزشکی در برخورد با بیماران اورژانسی برگزار گردید.
روشها. این مطالعه مداخلهای نیمه تجربی به صورت پیش و پس آزمون در شهریور ماه 1381 در اورژانس بیمارستان آموزشی آیتاله کاشانی اصفهان به صورت یک دوره یک ماهه و در دو بخش عملی و نظری برگزار گردید و در آن 15 نفر از دانشجویان دوره بالینی پزشکی که حداقل بخشهای جراحی و داخلی را گذراندهاند، شرکت کردند. نگرش دانشجویان در مورد تواناییهای آنها در حیطههای مختلف در ابتدا و انتهای دوره توسط پرسشنامه بررسی گردید و اطلاعات به دست آمده توسط آزمون آماری ویلکاکسون (Wilcoxon) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. علاوه براین, پرسشنامه نگرش سنجی در مورد کل دوره آموزش در پایان دوره توسط دانشجویان تکمیل گردید و میانگین و انحراف معیار سؤالات آن محاسبه شد.
نتایج. دانشجویان در اکثر حیطههای مورد نظر به جز در مورد اورژانسهای مرتبط با گوش و حلق و بینی, توانایی خود را در پایان دوره بالاتر از قبل ارزیابی نمودند.
بحث. این دوره یک ماهه با تأکید بر آموزش اورژانسهای تروما برگزار گردید و نتایج حاصل، نشانگر تأثیر مثبت این دوره در افزایش اعتماد به نفس و توانایی دانشجویان در برخورد با بیماران ترومایی بود. به نظر میرسد اجرای وسیع و سازمان یافتهتر این طرحها به عنوان بخشی از آموزش، مفید میباشد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/12/9 | انتشار: 1381/3/25 | انتشار الکترونیک: 1381/3/25