دوره 2، شماره 1 - ( بهار 1381 )                   جلد 2 شماره 1 صفحات 35-27 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Roudbari M, Shariati R. The Role of Students’ Educational and Demographic Factors in Basic Sciences Examination in Zahedan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2002; 2 (1) :27-35
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-246-fa.html
رودباری مسعود، شریعتی راحله. نقش عوامل آموزشی - دموگرافیک دانشجویان پزشکی زاهدان در امتحان جامع علوم پایه. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1381; 2 (1) :27-35

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-246-fa.html


چکیده:   (22272 مشاهده)
مقدمه. امتحان جامع علوم پایه که اولین آزمون سراسری دانشجویان پزشکی بعد از شروع تحصیل می‌باشد، می‌تواند تا حد زیادی توانایی‌های آنان را در گذراندن دوره ارزیابی کند. تجربه نشان داده است دانشجویانی که در امتحان ناموفق هستند در دوره‌های بعدی با مشکل مواجه خواهند بود. هدف از این تحقیق, تعیین نقش عوامل آموزشی – دموگرافیک بر نتیجه نمرات امتحان جامع علوم پایه پزشکی بود. روش‌ها. در یک مطالعه توصیفی – تحلیلی, کلیه شرکت ‌کنندگان امتحان جامع اسفند ماه 1377 که 73 نفر بودند، مورد مطالعه قرار گرفتند. نمرات کلیه دروس دوره، نمره امتحان جامع و برخی از متغیرهای اجتماعی دموگرافیک از پرونده آموزشی آنان استخراج گردید و با آمار توصیفی و استنباطی توسط نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و خطر نسبی مردودی در امتحان جامع مشخص گردید. نتایج. تعداد مردودین امتحان20 نفر و خطر نسبی مردودی در امتحان جامع برای دانشجویان ضعیف در درس بافت‌شناسی 32/10 و معنی‌دار بود. این نسبت برای درس ایمنی‌شناسی 55/4 و بهداشت3، 11/4 و معنی‌دار بود. خطر نسبی مردودی برای ساکنین خوابگاه 2/7، سهمیه غیر مناطق 4/3 و افرادی که دوره علوم پایه را در بیش از 5 نیم‌سال گذرانیده بودند،1/3 و معنی‌دار بود. مدل رگرسیون نیز نشان ‌داد که دروس میکروب‌شناسی، فیزیولوژی2، بافت‌شناسی، جنین‌شناسی و سهمیه همبستگی مستقیم و درس روانشناسی همبستگی معکوس با نمره امتحان جامع دارند. بحث. متغیرهای سهمیه، استفاده از خوابگاه و طول دوره علوم پایه از متغیرهای مرتبط با نمره یا نتیجه امتحان جامع هستند. متغیرهای فیزیولوژی2، میکروب‌شناسی، بافت‌شناسی و سهمیه، با توجه به خطر نسبی بزرگ و معنی‌دار و ضریب رگرسیون بزرگ جزو مهمترین متغیرهایی هستند که با نمره یا نتیجه امتحان جامع بیشترین ارتباط را دارند.
متن کامل [PDF 163 kb]   (3137 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/12/9 | انتشار: 1381/3/25 | انتشار الکترونیک: 1381/3/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education