Mehdizadeh M, Haghir H, Joghtai M T, Shayan S. Educational Needs and Practical Skills of Master Anatomy Students Considering the Needs of the Community . Iranian Journal of Medical Education 2004; 4 (2) :85-93
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-235-fa.html
مهدیزاده مهدی، حقیر حسین، جغتایی محمدتقی، شایان شهرام. نیازهای آموزشی و مهارتهای عملی دانشجویان دوره کارشناسی ارشد علوم تشریحی با توجه به نیازهای جامعه. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1383; 4 (2) :85-93
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-235-fa.html
چکیده: (28426 مشاهده)
مقدمه. گذشت بیش از یک دهه از آخرین بازنگری برنامهدرسی مقطع کارشناسی ارشد علوم تشریحی، پیشرفتهای علمیو تکنولوژیک فراوان و ضعف برنامه درسی فعلی، بازنگری برنامه درسی کارشناسی ارشد علوم تشریحی را ضروری میسازد. هدف از این تحقیق تعیین نیازهای آموزشی و مهارتهای عملی دانشآموختگان کارشناسی ارشد علوم تشریحی با توجه به نیازهای حرفهای ایشان است.
روشها. در یک مطالعه توصیفی، با ارسال پرسشنامه نظر اساتید مجرب و متخصص علوم تشریحی کشور در خصوص نیازهای آموزشی دوره کارشناسی ارشد علوم تشریحی کسب گردید. در مجموع 53 پرسشنامه دریافت شد. به علاوه، با مسؤولین مراکزی که امکان جذب نیروی کارشناسی ارشد علوم تشریحی را داشتند، مصاحبه به عمل آمد. اطلاعات تجزیه و تحلیل شد و ضمن رتبهبندی شرح وظایف دانشآموختگان، ضروریات یادگیری در این دوره استخراج گردیده است.
نتایج. از انطباق برنامه درسی فعلی با نیازهای آموزشی دانشآموختگان برای اجرای مناسب وظایف خود و نیز برنامه درسی دانشگاههای خارج از کشور، افزوده شدن سرفصلهای «روش تحقیق و آمار حیاتی»، «روشهای پیشرفته میکروآناتومی» به عنوان یک درس مستقل، «روش تدریس»، «چرخشهای آزمایشگاهی»، «بیولوژی سلولی»، «آموزش فیکس و تشریح جسد»، «زبان تخصصی»، «رایانه»، «مدلسازی»، «تشریح مقایسهای»، «آناتومیبالینی» و «آسیبشناسی عملی» توصیه شده بود. به علاوه، افزایش واحد پایاننامه و تأکید بر مهارتهای عملی بخصوص در جنینشناسی و بافتشناسی، از دیگر نتایج این پژوهش برای بهبود برنامه درسی فعلی دوره کارشناسی ارشد علوم تشریحی در ایران است.
بحث. برای بازنگری در برنامه درسی کارشناسی ارشد علوم تشریحی، نه تنها افزودن سرفصلهای جدید ضروری است، بلکه باید بر جنبههای مهارتهای عملی دروس موجود نیز تأکید بیشتری صورت گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/12/7 | انتشار: 1383/9/25 | انتشار الکترونیک: 1383/9/25