دوره 13، شماره 4 - ( 4-1392 )                   جلد 13 شماره 4 صفحات 330-319 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khoramirad A, Arsangjang S, Ahmaritehran H, Dehghani H. The Relation between Spiritual Intelligence and Test Anxiety Among Nursing and Midwifery Students: Application of Path Analysis. Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (4) :319-330
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2341-fa.html
خرمی راد اشرف، ارسنگ جنگ شهرام، احمری طهران هدی، دهقانی حکیمه. ارتباط هوش معنوی با اضطراب امتحان در دانشجویان پرستاری و مامایی: کاربرد تحلیل مسیر. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (4) :319-330

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2341-fa.html


، shahramarsang@gmail.com
چکیده:   (31856 مشاهده)
مقدمه: اضطراب امتحان یکی از نگرانی‌های نظام آموزشی است که منجر به افت عملکرد تحصیلی می‌گردد. از سوی دیگر امروزه استفاده از منابع معنوی در حل مسایل زندگی و رویارویی با کشمکش‌ها و رسیدن به اهداف بیش از پیش مورد توجه است. از این روهدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر و ارتباط هوش معنوی بر اضطراب امتحان دانشجویان پرستاری و مامایی بود. روش‌ها: این مطالعه توصیفی تحلیلی بر روی 246 دانشجوی پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 1391 انجام شد. روش نمونه‌گیری سرشماری بود. از پرسشنامه هوش معنوی بدیع و همکاران، و پرسشنامه اضطراب امتحان جهت گردآوری اطلاعات و از روش‌های آماری تحلیل مسیر و ضرایب همبستگی برای تحلیل اطلاعات استفاده گردید. نتایج: ارتباط معنادار و معکوس بین اضطراب امتحان و نمره کل هوش معنوی دیده شد(27/0ـ=r، 002/0p=). همچنین از بین ابعاد هوش معنوی؛ بعد خودآگاهی، عشق و علاقه و پرداختن به سجایای اخلاقی بیش‌ترین تأثیر را بر اضطراب امتحان داشت و کلیه ابعاد هوش معنوی با نمره کل هوش معنوی ارتباط مستقیم معناداری نشان دادند (0001/0>P). نتیجه‌گیری: با توجه به رابطه معکوس هوش معنوی با اضطراب امتحان، به نظر می‌رسد پرداختن به مقوله هوش معنوی در کاهش اضطراب امتحان و بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان با ارزش و تأثیرگذار باشد.
متن کامل [PDF 503 kb]   (3327 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مطالعات تطبيقي
دریافت: 1391/7/8 | پذیرش: 1392/1/20 | انتشار: 1392/4/9 | انتشار الکترونیک: 1392/4/9

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education