[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 13، شماره 5 - ( 5-1392 ) ::
جلد 13 شماره 5 صفحات 373-387 برگشت به فهرست نسخه ها
به کارگیری اصول آموزش گفت و شنودی "وِلا" در آموزش‌های دوران بارداری: مطالعه کیفی
فاطمه زهرا احمدی
، midwife79@gmail.com
چکیده:   (6792 مشاهده)
مقدمه: دیربازی است که از آموزش به منظور بهبود زندگی زنان باردار و حفظ سلامت آنان استفاده می‌شود. در پژوهش حاضر به تفسیر تجربه‌های آموزشی گروهی از زنان باردار مراجعه‌کننده به واحد مراقبت بارداری براساس اصول دوازده‌گانه آموزش گفت و شنودی ولا پرداخته شده است. روش‌ها: این پژوهشِ کیفی با تمرکز بر روش تحلیل محتوا در یکی از واحدهای مراقبت بارداری استان تهران انجام شده و شرکت‌کنندگان آن 15 زن باردار بودند که بر اساس نمونه‌گیری هدف‌مند انتخاب شدند. داده‌ها با کمک مشاهده و مصاحبه گردآوری شدند. سپس کدگذاری شده و در مقوله‌هایی از پیش تعیین شده گنجانده شدند. نتایج: بر اساس تجربه‌های آموزشی زنان باردار در واحد مراقبت بارداری مورد پژوهش، دوازده اصل آموزش گفت و شنودی، به خصوص چهار اصل برقراری رابطه محکم، نیازسنجی، ایمنی و نقش‌های روشن؛ کم‌تر مورد توجه قرار گرفته است. اصل رابطه محکم که شامل فروتنی، شکیبایی و احترام گذاشتن آموزش‌یار، پاسخ‌گویی فوری او به پرسش‌های آموزندگان، و صرف زمان برای آموزش است باید بسیار مورد توجه قرار گیرد. افزون بر آن بهبود آموزش‌های دوران بارداری در گرو نیازسنجی از زنان باردار پیش از پرداختن به آموزش آنان، برقراری ایمنی در آموزش، تعریف نقش تازه‌ی آموزشی از ماما برای گروه هدف، و روشن ساختن نقش مشارکتی مردان در فرایند بارداری است. نتیجه‌گیری: این پژوهش، علاوه بر ایجاد شناخت بیشتری پیرامون چگونگی انجام آموزش‌ها در واحد مراقبت بارداری، تلاش نموده با توصیفی جامع از تجارب به کارگیری اصول دوازده‌گانه‌ی آموزشِ گفت و شنودیِ "ولا"، زمینه‌ساز زدودن کاستی‌های این آموزش‌ها شود. بر اساس یافته‌ها، اگرچه "وِلا" برای شکل‌گیری رابطه‌ی محکم به سازه‌ی شکیبایی اشاره نکرده است اما به نظر می‌رسد در ایران این سازه یکی از مؤلفه‌های ضروری برای شکل‌گیری رابطه محکم است.
واژه‌های کلیدی: آموزش گفت و شنودی، آموزش دوران بارداری، پژوهش کیفی
متن کامل [PDF 332 kb]   (1460 دریافت)    
نوع مطالعه: ساير موارد | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: ۱۳۹۱/۵/۶ | پذیرش: ۱۳۹۲/۵/۶ | انتشار: ۱۳۹۲/۵/۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadi F Z. Application of the Principles of Vella’s Dialogue Education in Antenatal Education Programs: A Qualitative Research. Iranian Journal of Medical Education. 2013; 13 (5) :373-387
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2250-fa.html

احمدی فاطمه زهرا. به کارگیری اصول آموزش گفت و شنودی "وِلا" در آموزش‌های دوران بارداری: مطالعه کیفی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (5) :373-387

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2250-fa.html



دوره 13، شماره 5 - ( 5-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3962