دوره 13، شماره 2 - ( 2-1392 )                   جلد 13 شماره 2 صفحات 113-98 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pazokian M, Zagheri Tafreshi M, Rassouli , M. Factors Affecting Medication Errors from Nurses' Perspective: Lessons Learned. Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (2) :98-113
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2245-fa.html
پازکیان مرضیه، زاغری تفرشی منصوره، رسولی مریم. عوامل مؤثر برخطاهای دارویی از دیدگاه پرستاران: درس‌های آموخته شده. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (2) :98-113

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2245-fa.html


، tafreshi45@hotmail.com
چکیده:   (30081 مشاهده)
مقدمه: خطاهای پزشکی ازچالش‌های مهم تهدید‌کننده‌ی ایمنی بیمار در تمامی کشورهاست. از شایع‌ترین خطاهای پزشکی شناخته شده می‌توان به خطاهای دارویی اشاره کردکه می‌تواند منجر به صدمات جدی و حتی مرگ در بیماران شود. لذا این پژوهش با هدف تبیین عوامل مؤثر برخطاهای دارویی از دیدگاه پرستاران انجام شد تا با شناسایی عوامل مؤثر بر این تجربه و درک آن بتوان راه‌کارهایی جهت کاهش خطا به پرستاران ارائه کرد. روش‌ها: مطالعه حاضر با رویکرد کیفی و براساس تحلیل محتوای هدایت شده انجام شده است. انتخاب مشارکت‌کنندگان در پژوهش، به صورت مبتنی بر هدف بوده که20 پرستار با سابقه بالینی حداقل 2 سال، شاغل در بیمارستان آموزشی- درمانی امام حسین شهر تهران در پژوهش شرکت کردند. داده‌ها از طریق انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته جمع‌آوری شد. برای صحت و استحکام داده‌ها از شیوه‌های پرسش از همکار و تأیید یافته‌ها توسط شرکت‌کنندگان استفاده گردید و هم‌زمان با جمع‌آوری داده‌ها، با استفاده از تحلیل محتوای کیفی تجزیه و تحلیل آنها انجام شد. نتایج: مشارکت‌کنندگان در این مطالعه عوامل تأثیر گذار بر خطاهای دارویی را در دو درون‌مایه اصلی "رویکرد فردی"، (شامل"ویژگی‌های فردی و روانی پرستاران"، "ویژگی‌های بیماران"، "خطای ناشی از دستورات پزشکی")، و "رویکرد و فرهنگ سازمانی" (شامل "شرایط کاری در بخش"، "فرایند یادگیری"، "فرایند مدیریت خطر و مواجهه با آن"، "اطلاعات دارویی"، "غیرقابل اجتناب بودن خطا در پرستاری" و "عوارض خطاهای دارویی") بیان کردند. نتیجه‌گیری: عوامل مؤثر بر خطاهای دارویی از دیدگاه پرستاران بسیار گسترده، متغیر و متأثر از عوامل شخصی، سازمانی و موقعیتی است. نتایج پژوهش حاضر اهمیت برنامه‌های آموزشی جامع، الگوهای نقشی شایسته، فراهم بودن فرصت کسب تجربه در عرصه و ارائه‌ی بازخوردهای سازنده در محیط مطلوب یادگیری را در دوران آموزشی و محیط‌های کاری نشان می‌دهد.
متن کامل [PDF 339 kb]   (2813 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش باليني
دریافت: 1391/5/3 | پذیرش: 1392/2/7 | انتشار: 1392/2/7 | انتشار الکترونیک: 1392/2/7

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education