[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 12، شماره 7 - ( 7-1391 ) ::
جلد 12 شماره 7 صفحات 518-526 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل مؤثر بر شرکت پرستاران در برنامه‌های آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی تبریز
حسین ابراهیمی، فائزه محمدی حسینی *، مهدی امیر نیا، افرا مهرائی، واحده جمالی، سید احمد حجازی
کارشناس ارشد ، fmfaezehmohammadi@gmail.com
چکیده:   (6915 مشاهده)
مقدمه: امروزه موضوع ارتقای مستمر حرفه‌ای در رشته‌های علوم پزشکی، به عنوان یک ضرورت در جهان مطرح است. پرستاران نیز در جهت رشد حرفه‌ای و علمی نیاز به آموزش مداوم دارند. این مطالعه با هدف تعیین عوامل مؤثر بر شرکت پرستاران در برنامه‌های آموزش مداوم انجام گرفت. روش‌ها: این مطالعه‌ی توصیفی مقطعی در سال 1389 در دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام گرفت. جامعه آماری پرستاران شاغل در بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز بود که از بین آنها 256 نفر باروش نمونه‌گیری سهمی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه پژوهشگر ساخته روا و پایا بودکه نظر شرکت‌کنندگان را درباره میزان تاثیر چهار دسته عوامل (فردی، سازمانی-مدیریتی، حرفه‌ای، و عوامل مربوط به برنامه) در مشارکت در فعالیت‌های آموزش مداوم بررسی می‌کرد. داده‌ها با استفاده از شاخص‌های توزیع فراوانی تحلیل شد. نتایج: 9/33 درصد پرستاران به میزان بسیار زیادی عوامل حرفه‌ای را عامل مهمی در مشارکت در برنامه‌های آموزش مداوم می‌دانستند. انتظارات بیماران از پرستاران و تمایل به یادگیری و افزایش دانش حرفه‌ای پرستاری از مهم‌ترین عوامل حرفه‌ای موثر بر شرکت پرستاران در برنامه‌های آموزش مداوم بودند. در بین عوامل سازمانی- مدیریتی مؤثر، 4/48 درصد پرستاران، تنظیم شیفت کاری پرستاران در بخش را مهم‌ترین عامل برای شرکت در برنامه‌ها دانستند. نتیجه‌گیری: با توجه به این که برآورد انتظارات بیماران و ارتقای حرفه‌ای پرستاران نقش مهمی در شرکت پرستاران در برنامه‌های آموزش مداوم دارد، لذا مدیران پرستاری باید امکان مشارکت پرستاران را در برنامه‌ها فراهم کرده و آنها را حمایت نمایند و در توانمندسازی پرستاران نقش مؤثری داشته باشند.
واژه‌های کلیدی: مشارکت، آموزش مداوم، پرستاری، نیازسنجی
متن کامل [PDF 280 kb]   (1414 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش مداوم
دریافت: ۱۳۹۱/۲/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۱/۵/۲۱
پرسشنامه مطالعه [DOC 94 KB]  (582 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahimi H, Mohammadi Hosseini F, Amirnia M, Mehraee A, Jamali V, Hejazi S A. Factors Influencing Nurses’ Participation in Continuing Education Programs in Tabriz University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2012; 12 (7) :518-526
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2123-fa.html
ابراهیمی حسین، محمدی حسینی فائزه، امیر نیا مهدی، مهرائی افرا، جمالی واحده، حجازی سید احمد. عوامل مؤثر بر شرکت پرستاران در برنامه‌های آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی تبریز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (7) :518-526

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2123-fa.html

دوره 12، شماره 7 - ( 7-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.054 seconds with 804 queries by yektaweb 3531