[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 12، شماره 11 - ( 11-1391 ) ::
جلد 12 شماره 11 صفحات 807-816 برگشت به فهرست نسخه ها
دیدگاه اساتید علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی بابل پیرامون اجرای طرح ادغام در این دانشگاه
شیما سام، صدیقه علی نژاد، زهره رستگار، فضیلت تشکری، افشین خانی، محسن پورقاسم
، sumshima@yahoo.com
چکیده:   (8783 مشاهده)
مقدمه: برخی از صاحب‌نظران فرآیند ادغام را یک راه‌کار آموزشی مهم تلقی می‌کنند که به عنوان ابزاری مفید می‌تواند اساتید رشته پزشکی را در هدف‌بندی، برنامه‌ریزی، اجرا و ارزشیابی برنامه‌های آموزشی این رشته یاری دهد. هدف از انجام این مطالعه ارزیابی دیدگاه اساتید علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی بابل پیرامون طرح ادغام بوده است. روش‌ها: این مطالعه مقطعی بر روی تمامی26 استادعلوم پایه دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل انجام شده است. ابزار پژوهش پرسشنامه‌ای محقق‌ساخته شامل اطلاعات دموگرافیک و 17 سؤال چندگزینه‌ای، در زمینه میزان اهمیت این طرح، تأثیرات آن بر آموزش و یادگیری دانشجویان و رضایت‌مندی دانشجویان بوده است. جهت تجزیه تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و آمار استنباطی (ضریب همبستگی اسپیرمن و رگرسیون چند متغییره) در سطح معناداری ٥ درصد استفاده شد نتایج: نتایج نشان داد که تنها 9 نفر (6/34%) از اساتید اجرای طرح ادغام را در دانشگاه در شرایط فعلی ضروری می‌دانستند. بیشترین میزان موافق بودن آنان با اجرای طرح ادغام مربوط به "تأثیر این روش در بهبود کیفیت آموزش مؤثر بوده است"(50%). اگرچه 14 نفر (8/53%) بر این باور بودند که پیاده‌سازی آن به منظور افزایش کیفیت آموزشی دانشجویان زمان بر خواهد بود. تنها 2 نفر (7/7%) بر این عقیده بودند که "اساتید علوم پایه و سایر مسؤولین دانشکده پزشکی هماهنگی لازم برای اجرای طرح ادغام را دارند". نتیجه‌گیری: طبق نتایج بدست آمده از این پژوهش درصد قابل توجهی از افراد بر این عقیده‌اند که با توجه به نوین بودن ادغام اساتید علوم پایه و سایر مسؤولین دانشکده پزشکی، فاقد هماهنگی لازم‌ برای اجرای طرح ادغام می‌باشند. لذا اتخاذ تدابیری جهت حل این مشکل ضروری به نظر می‌رسد.
واژه‌های کلیدی: دیدگاه، اساتید، علوم پایه، طرح ادغام، کیفیت آموزش
متن کامل [PDF 318 kb]   (1401 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: ۱۳۹۱/۱/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۱/۹/۲۱
پرسشنامه مطالعه [DOC 50 KB]  (469 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sum S, Alinegad S, Rastgar Z, Tashakkori F, Khani A, Pourghasem M. Basic Science Lecturer’s Perspectives on Integration in Babol University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2013; 12 (11) :807-816
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2098-fa.html

سام شیما، علی نژاد صدیقه، رستگار زهره، تشکری فضیلت، خانی افشین، پورقاسم محسن. دیدگاه اساتید علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی بابل پیرامون اجرای طرح ادغام در این دانشگاه . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (11) :807-816

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2098-fa.html



دوره 12، شماره 11 - ( 11-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3974