دوره 11، شماره 9 - ( ویژه نامه توسعه آموزش 12-1390 1390 )                   جلد 11 شماره 9 صفحات 1103-1091 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kamali F, Yamani N. Applications and Benefits of Curriculum Mapping: a Systematic Review of International Documents. Iranian Journal of Medical Education 2012; 11 (9) :1091-1103
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2042-fa.html
کمالی فرحناز، یمانی نیکو. کاربردها و مزایای نقشه‌برداری برنامه درسی (Curriculum Mapping):(مرور نظام مند مستندات بین‌المللی). مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (9) :1091-1103

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2042-fa.html


، yamani@edc.mui.ac.ir
چکیده:   (10343 مشاهده)
مقدمه: نقشه‌ها می‌توانند در ایجاد بینش عمیق‌‌تر نسبت به محیط پیرامونمان به ما کمک نمایند. در برنامه درسی نیز استفاده از نقشه می‌تواند در اصلاح، بهبود و توسعه برنامه و نهایتاً فرایند یاددهی- یادگیری مؤثر باشد. هدف از مرور نظام مند حاضر مشخص نمودن مزایا و کاربردهای نقشه‌برداری برنامه درسی بوده است. روش‌ها: در مجموع با بهره‌گیری از 7 موتور جستجو و سایت اینترنتی و با استفاده از کلید واژه‌های اصلی این تحقیق که عبارت بودند از: curriculum mapping، curriculum map(s)، medical، curriculum development و planning و ترکیب آنها، جستجوی اینترنتی انجام شد. تعداد 1100 مورد مقاله یافت شد و از بین آنها 179 مقاله وارد مطالعه مروری شدند. سپس با توجه به میزان مرتبط بودن به دو دسته مرتبط و غیر مرتبط تقسیم شدند و نهایتاً 36 مقاله از آنها گزینش نهایی شد و سپس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: از مجموع مقالات بررسی شده تعداد 112 مزیت و 111 کاربرد به دست آمد که پس از حذف موارد تکراری و ادغام برخی موارد به ترتیب به 32 و 29 مورد مزیت و کاربرد دست یافتیم. بیشترین مورد مزیت ذکر شده در مقالات بررسی شده، توسعه فرهنگ مشارکت (مشارکت بیشتر دانشجویان و کلیه اساتید در برنامه درسی) بو د. بیشترین کاربرد این نقشه‌ها بر اساس متون بررسی شده، عبارت بود از پایش و ارزشیابی برنامه درسی از جهات مختلف و با توجه به صلاحیت‌هایی که دانشجو باید کسب کند. نتیجه‌گیری: نقشه‌برداری برنامه درسی کاربران مختلفی از جمله برنامه‌ریزان درسی، مدیران، اساتید و دانشجویان دارد که با توجه به نیازهای خود از آن استفاده می‌کنند. با توجه به مزایای نقشه برنامه درسی و به منظور استفاده از کاربردهای مختلف آن در نظام آموزشی کشور، پیشنهاد می‌گردد، اساتید و مدیران هر گروه آموزشی، در یک پروژه، نسبت به طراحی نقشه برای یک برنامه درسی اقدام کنند. در این راستا کمک گرفتن از برنامه نویسان کامپیوتری می‌تواند به دقت و سرعت عمل در پروژه بیافزاید.
متن کامل [PDF 499 kb]   (2941 دریافت)    
نوع مطالعه: ساير موارد | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1390/12/27 | پذیرش: 1391/1/16 | انتشار: 1390/12/25 | انتشار الکترونیک: 1390/12/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education