دوره 11، شماره 9 - ( ویژه نامه توسعه آموزش 12-1390 1390 )                   جلد 11 شماره 9 صفحات 1410-1404 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mahmoudi M, mahmoudi M, sohrabi A, moradi A. Medical Interns’ View about Thesis Process at Isfahan University of Medical Sciences in 2010. Iranian Journal of Medical Education 2012; 11 (9) :1404-1410
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2033-fa.html
محمودی معصومه، محمودی ملیحه، سهرابی آیت اله، مرادی علی. دیدگاه کارورزان دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از مراحل تصویب پایان‌نامه تا دفاع از پایان‌نامه در نیمه اول سال 1389. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (9) :1404-1410

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2033-fa.html


، m_mahmoudi@bsrc.mui.ac.ir
چکیده:   (9664 مشاهده)
مقدمه: پایان‌نامه آخرین بخش دوره‌های تحصیلات تکمیلی از جمله دوره پزشکی عمومی است که طی آن کارورزر موظف است در یکی از زمینه‌های رشته‌های تحصیلی خود به انجام کار تحقیقی بپردازد و نتایج آن را به صورت پایان‌نامه، مطابق با آیین‌نامه‌های موجود ارائه نماید. بررسی نظرات کارورزان در خصوص ضوابط و آیین‌نامه‌های موجود می‌تواند موجب اصلاح ضوابط و ارتقای کمی و کیفی امور پژوهشی دانشکده پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی گردد. هدف کلی این مطالعه بررسی دیدگاه کارورزان دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص وضعیت فرآیند تصویب موضوع پایان‌نامه در گروه و شورای پژوهشی دانشکده، کسب مهارت روش تحقیق، بودجه، دفاع و لاین تحقیقاتی بود. روش‌ها: این مطالعه به صورت مقطعی از نوع توصیفی - تحلیلی بود که در جامعه کارورزان دانشکده پزشکی اصفهان که درنیمه اول 89 از پایان‌نامه خود دفاع نموده و فارغ‌التحصیل شدند انجام شد. نمونه این پژوهش شامل 82 کارورز بود که از طریق روش نمونه‌گیری همه شماری انتخاب گردید. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه محقق‌ساخته با آلفای کرنباخ 86/0 به دست آمد استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: نتایج نشان داد میانگین نمره نظرات کارورزان در مورد فرآیند تصویب موضوع پایان‌نامه در گروه 9/16 با انحراف معیار 06/2، در شورای پژوهشی دانشکده 47/10 با انحراف معیار 03/2، میانگین نمره نظرات کارورزان در مورد فرآیند کسب مهارت روش تحقیق 02/21 با انحراف معیار 08/3، فرآیند بودجه 11/21 با انحراف معیار 02/4 و در مورد فرآیند دفاع 1/13 با انحراف معیار 83/1 و در مورد لاین تحقیقاتی 01/7 با انحراف معیار 61/1 به دست آمد. نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج به دست آمده می‌توان گفت اکثریت کارورزان در مورد فرآیند‌های پایان‌نامه رضایت چندانی نداشتند. لذا برگزاری کارگاه‌های روش تحقیق، نگارش پروپوزال، آشنایی با بودجه، نگارش پایان‌نامه و مقاله‌نویسی جهت کارورزان برای اصلاح روند تهیه پایان‌نامه ضروری است.
متن کامل [PDF 204 kb]   (1606 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مدیریت پژوهشهای دانشگاهی
دریافت: 1390/12/22 | پذیرش: 1391/1/26 | انتشار: 1390/12/25 | انتشار الکترونیک: 1390/12/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education