[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 12، شماره 8 - ( 8-1391 ) ::
جلد 12 شماره 8 صفحات 598-606 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
سید علی رضا جوادی نیا، مرتضی عرفانیان، محمدرضا عابدینی، بیتا بیجاری
، bitabijari@bums.ac.ir
چکیده:   (16072 مشاهده)
مقدمه: با توجه به گسترش روزافزون شبکه‌های اجتماعی مجازی و تأثیر آن بر جنبه‌های مختلف زندگی استفاده‌کنندگان شبکه‌ها، این مطالعه با هدف بررسی تأثیر استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام شد.. روش‌ها: در این مطالعه موردی شاهدی، 210 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال 1390 شرکت کردند. عضویت در شبکه‌های اجتماعی مجازی، ساعات کار با شبکه‌های اجتماعی، دلیل استفاده از این شبکه‌ها و زمان عضویت در دو گروه دانشجویان دارای معدل 16 و بالاتر (گروه شاهد) و دانشجویان دارای معدل کمتر از 16 (گروه مورد) توسط پرسشنامه بررسی و مقایسه شد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری تی مستقل و کای اسکوار و محاسبه نسبت شانس (OR) تجزیه و تحلیل شد. نتایج: 35% از دانشجویان گروه شاهد و 3/54% از دانشجویان گروه مورد در این شبکه‌ها عضویت داشتند(2/2=OR). میانگین ساعات کار با شبکه اجتماعی در گروه مورد 73/1±9/0 ساعت و در گروه شاهد 4/1±44/0 ساعت در روز بود و اختلاف آماری بین دو گروه معنادار بود (02/2=, t046/0=p). زمان عضویت در این شبکه‌ها در 9/57% دانشجویان گروه مورد، در سال اول ورود به دانشگاه و در 1/47% از افراد گروه شاهد قبل از ورود به دانشگاه بود. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که دانشجویان با معدل و عملکرد تحصیلی پایین تر نسبت به دانشجویان با عملکرد و معدل بالاتر، بیشتر از شبکه‌های اجتماعی استفاده می کنند . از این رو اطلاع‌رسانی در خصوص استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی و آثار مختلف آن در ابتدا ی ورود دانشجویان به دانشگاه پیشنهاد می‌شود.
واژه‌های کلیدی: شبکه اجتماعی مجازی، عملکرد تحصیلی، دانشجویان علوم پزشکی
متن کامل [PDF 298 kb]   (5645 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه
دریافت: ۱۳۹۰/۱۲/۱ | پذیرش: ۱۳۹۱/۴/۱
پرسشنامه مطالعه [DOCX 23 KB]  (1234 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Javadinia S A, Erfanian M, Abedini M, Bijari B. The Effects of Social Networks on Academic Achievement of Students, a Study in Birjand University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2012; 12 (8) :598-606
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1994-fa.html

جوادی نیا سید علی رضا، عرفانیان مرتضی، عابدینی محمدرضا، بیجاری بیتا. تأثیر استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (8) :598-606

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1994-fa.html



دوره 12، شماره 8 - ( 8-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3772