دوره 12، شماره 8 - ( 8-1391 )                   جلد 12 شماره 8 صفحات 606-598 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Javadinia S A, Erfanian M, Abedini M, Bijari B. The Effects of Social Networks on Academic Achievement of Students, a Study in Birjand University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2012; 12 (8) :598-606
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1994-fa.html
جوادی نیا سید علی رضا، عرفانیان مرتضی، عابدینی محمدرضا، بیجاری بیتا. تأثیر استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (8) :598-606

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1994-fa.html


، bitabijari@bums.ac.ir
چکیده:   (21231 مشاهده)
مقدمه: با توجه به گسترش روزافزون شبکه‌های اجتماعی مجازی و تأثیر آن بر جنبه‌های مختلف زندگی استفاده‌کنندگان شبکه‌ها، این مطالعه با هدف بررسی تأثیر استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام شد.. روش‌ها: در این مطالعه موردی شاهدی، 210 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال 1390 شرکت کردند. عضویت در شبکه‌های اجتماعی مجازی، ساعات کار با شبکه‌های اجتماعی، دلیل استفاده از این شبکه‌ها و زمان عضویت در دو گروه دانشجویان دارای معدل 16 و بالاتر (گروه شاهد) و دانشجویان دارای معدل کمتر از 16 (گروه مورد) توسط پرسشنامه بررسی و مقایسه شد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری تی مستقل و کای اسکوار و محاسبه نسبت شانس (OR) تجزیه و تحلیل شد. نتایج: 35% از دانشجویان گروه شاهد و 3/54% از دانشجویان گروه مورد در این شبکه‌ها عضویت داشتند(2/2=OR). میانگین ساعات کار با شبکه اجتماعی در گروه مورد 73/1±9/0 ساعت و در گروه شاهد 4/1±44/0 ساعت در روز بود و اختلاف آماری بین دو گروه معنادار بود (02/2=, t046/0=p). زمان عضویت در این شبکه‌ها در 9/57% دانشجویان گروه مورد، در سال اول ورود به دانشگاه و در 1/47% از افراد گروه شاهد قبل از ورود به دانشگاه بود. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که دانشجویان با معدل و عملکرد تحصیلی پایین تر نسبت به دانشجویان با عملکرد و معدل بالاتر، بیشتر از شبکه‌های اجتماعی استفاده می کنند . از این رو اطلاع‌رسانی در خصوص استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی و آثار مختلف آن در ابتدا ی ورود دانشجویان به دانشگاه پیشنهاد می‌شود.
متن کامل [PDF 298 kb]   (6761 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه
دریافت: 1390/12/1 | پذیرش: 1391/4/1 | انتشار: 1391/8/25 | انتشار الکترونیک: 1391/8/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education