 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Naderi A,  Baghaei R,  Mohammad por Y,  Aliramaei N,  Ghorban zadeh K. Comparison of the Effect of Competency-Based Education Model and Traditional Teaching on Cognitive and Clinical Skills Learning among ICU Nursing Students.  Iranian Journal of Medical Education 2012; 12 (9) :698-708
URL: 
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1982-fa.html   
                    
                    نادری اعظم،  بقائی رحیم،  محمد پور یوسف،  علیرمایی نسرین،  قربانزاده کبری. مقایسه تأثیر دو روش آموزشی مبتنی بر شایستگی و آموزش سنتی در یادگیری فعال مهارتهای شناختی و بالینی دانشجویان پرستاری کارورز بخش ICU.  مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (9) :698-708
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1982-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                     ، yousef.nurse@gmail.com .
                    
                    
                    چکیده:       (14537 مشاهده)
                    
                    
                    مقدمه: آموزش بالینی و ارزشیابی آن، از ارکان اساسی در سیستم آموزش پرستاری است. این مطالعه به منظور بررسی تأثیر کاربرد دو روش آموزشی مبتنی بر شایستگی و آموزش مرسوم در سطح یادگیری بالینی و شناختی دانشجویان پرستاری انجام شد.
روشها: این مطالعه نیمه تجربی بر روی تعداد 28 نفر از دانشجویان پرستاری کارورز بخش ICU در یکی از بیمارستانهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در نیمسال دوم سال 90-89 انجام شد. نمونهها به طور تمام شماری با چیدمان تصادفی به دو گروه شاهد و تجربی تقسیمبندی شدند. برای هر دو گروه پیشآزمون و پسآزمون برای مهارتهای شناختی از طریق پرسشنامه انجام شد و پسآزمون برای مهارتهای بالینی از طریق فهرست وارسی انجام گرفت، نتایج به دست آمده با استفاده روشهای آمار توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج: در مقایسه دو روش با یکدیگر، میانگین و انحراف معیار نمرات مهارتهای بالینی به دست آمده دانشجویان گروه تجربی (آموزش مبتنی بر شایستگی) و شاهد (آموزش مرسوم) به ترتیب برابر (01/25±117) و (72/10±162) است که این میزان به طور معناداری در گروه تجربی بیشتر بود (05/0>p). هم چنین با بررسی آزمون t مستقل انجام شده بین نمرات پیشآزمون مهارتهای شناختی دو گروه تفاوت آماری معناداری مشاهده نشد (49/0p=). اما نمرات پسآزمون مهارتهای شناختی در گروه تجربی به طور معناداری بیش از گروه شاهد بود (000/0p=).
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که کاربرد روش آموزش مبتنی بر شایستگی، بیش از روش مرسوم، فرصت لازم برای ارتقای و بهبود یادگیری مهارتهای بالینی و شناختی دانشجویان پرستاری را فراهم مینماید. لذا پیشنهاد میشود از این روش در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری جهت آموزش و ارزشیابی استفاده گردد.
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشی اصیل |
                    موضوع مقاله: 
                    
آموزش باليني  دریافت: 1390/11/24 | پذیرش: 1391/5/10 | انتشار: 1391/9/25 | انتشار الکترونیک: 1391/9/25
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    ارسال پیام به نویسنده مسئول