Moattari M, Soltani A, Moosavinasab M, Ayatollahi A R. The Effect of a Short Term Course of Problem Solving on Self-Concept of Nursing Students at Shiraz Faculty of Nursing and Midwifery. Iranian Journal of Medical Education 2005; 5 (2) :147-155
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-198-fa.html
معطری مرضیه، سلطانی علی، موسوی نسب مسعود، آیتاللهی علیرضا. تأثیر آموزش حل مسأله بر خودپنداری دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س) شیراز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1384; 5 (2) :147-155
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-198-fa.html
چکیده: (31248 مشاهده)
مقدمه: مهارتهای حل مسأله در برنامههای آموزشی دانشجویان پرستاری به صورت مدون و سازمانیافته آموزش داده نمیشود. از طرفی، لزوم شناسایی خودپنداری و پرورش آن در پرستاران نیز نکته ای است که باید مورد توجه واقع شود. در همین راستا، این پژوهش به منظور تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای حل مسأله بر خودپنداری دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س) شیراز انجام شد.
روشها: در یک مطالعه شبه تجربی، 54 نفر دانشجوی پرستاری سال دوم مورد مطالعه قرار گرفتند. دانشجویان پس از تقسیم تصادفی به دو گروه تجربی و شاهد، پرسشنامه اطلاعات فردی و سیاهه خودپنداری راجرز (Roger)را تکمیل کردند. افراد گروه تجربی در سه گروه کوچک در بحثهای گروهی جهتداری برنامه آموزش حل مسأله بر اساس الگوی مشکلگشایی دزوریلا و گلدفراید (D'zarilla & Goldfreid) و گروه شاهد برنامه آموزشی نظری و عملی روتین را دریافت نمودند. یک ماه پس از این دوره آموزشی، سطح خودپنداری دانشجویان هر دو گروه تجربی و شاهد مجدداً مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج: یک ماه پس از اتمام دوره آموزشی، سطح خودپنداری دو گروه تفاوت معنیدار داشت. بین میانگین نمرات خودپنداری قبل و یک ماه پس از مداخله گروه تجربی تفاوت آماری معنیداری مشاهده شد اما این تفاوت میانگین ها در گروه شاهد معنیدار نبود.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش مؤید تأثیر مثبت آموزش مهارتهای حل مسأله به روش بحث گروهی بر سطح خودپنداری دانشجویان پرستاری است. بر این اساس، اجرای برنامههای آموزش مهارتهای حل مسأله در برنامههای آموزش پرستاری توصیه میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/11/21 | انتشار: 1384/9/24 | انتشار الکترونیک: 1384/9/24