دوره 12، شماره 6 - ( 6-1391 )                   جلد 12 شماره 6 صفحات 419-410 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaei K, Kouhestani H, Sajadi M, Jadidi R. The Use of Collaborative Teaching Approach by Faculty Members and Its Related Factors: A Study in Arak University of Medical Sciences, 2010. Iranian Journal of Medical Education 2012; 12 (6) :410-419
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1978-fa.html
رضایی کورش، کوهستانی حمیدرضا، سجادی محبوبه، جدیدی رحمت اله. استفاده اعضای هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک از رویکرد مشارکتی در هنگام تدریس و عوامل مرتبط با آن در سال 1389. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (6) :410-419

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1978-fa.html


، k.rezaei@arakmu.ac.ir
چکیده:   (9182 مشاهده)
مقدمه: تدریس و یادگیری مشارکتی یک رویکرد آموزشی فرایند-گرا و فراگیر- محور است که تأکید آن بر فعالیت‌هایی است که فراگیر انجام می‌دهد. در سال‌های اخیر این رویکرد در آموزش عالی بیشتر مورد توجه و حمایت قرار گرفته است. هدف از این مطالعه بررسی استفاده اعضای هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک از رویکرد مشارکتی و عوامل مرتبط با آن است. روش‌ها: این مطالعه، یک مطالعه توصیفی-همبستگی، است؛ که در سال 1389 در دانشگاه علوم پزشکی اراک انجام گرفت. به این منظور تمامی 136 نفر اعضای هیأت‌علمی دانشگاه که شرایط ورود به مطالعه را داشتند انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، شامل: فرم اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه (اصول یادگیری بالغین) مسیرهای یادگیری بالغین (PALS) بود که قبلاً در مطالعات دیگر استفاده شده بود. نتایج با استفاده از آمار توصیفی و آزمون مجذور کای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: تعداد 68 نفر (4/69%) از استادان از رویکرد معلم- محور استفاده می‌کردند. میانگین و انحراف معیار نمره کل پرسشنامه 6/19±121 است (نقطه برش 145) که نشان‌دهنده رویکرد معلم- محور به عنوان ، رویکرد غالب تدریس در استادان بود. افردی که سابقه شرکت در کارگاه‌های آموزشی روش تدریس را داشتند، به طور معناداری از رویکرد فراگیر- محور استفاده می‌کردند. بین سایر ویژگی‌های دموگرافیک و رویکرد تدریس ارتباط معناداری وجود نداشت. نتیجه‌گیری: با توجه به این که رویکرد تدریس غالب، در اعضای هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک، رویکرد معلم- محور است و همچنین با توجه به مرتبط بودن سابقه شرکت در کارگاه‌های روش تدریس بر رویکرد تدریس استادان، برگزاری کارگاه‌های روش تدریس در این دانشگاه توصیه می‌شود.
متن کامل [PDF 310 kb]   (1680 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1390/11/20 | پذیرش: 1391/3/22 | انتشار: 1391/6/25 | انتشار الکترونیک: 1391/6/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education