دوره 12، شماره 5 - ( 5-1391 )                   جلد 12 شماره 5 صفحات 395-387 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khamverdi Z, Kasraee S, Rostamzadeh T, Yekta H. Educational Objectives Achieved by Department of Operative Dentistry: Viewpoints of General Dentists Graduated from Hamedan Dental School (2004-2009). Iranian Journal of Medical Education 2012; 12 (5) :387-395
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1977-fa.html
خاموردی زهرا، کسرایی شاهین، رستم زاده طیبه، یکتا حسن. تحقق اهداف آموزشی گروه ترمیمی از دیدگاه فارغ‌التحصیلان دوره عمومی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان(88-1383). مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (5) :387-395

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1977-fa.html


، tayebehrostamzadeh@yahoo.com
چکیده:   (10870 مشاهده)
مقدمه: ارزیابی تحقق اهداف آموزشی، از وظایف اصلی دانشگا‌ه‌های علوم پزشکی است. لذا هدف از مطالعه حاضر بررسی میزان تحقق اهداف آموزش نظری گروه ترمیمی فارغ التحصیلان دوره عمومی دانشکده دندانپزشکی همدان و همچنین بررسی دیدگاه آنها، در مورد آموزشی عملی طی سال‌های 1383 تا 1388 بود. روش‌ها: در این مطالعه توصیفی مقطعی، بـرای تـمام فـارغ‌‌التحصیـلان (185 نفر) دانشکـده دنـدانپـزشکی همـدان در سال‌ها‌ی 88- 1383 یک نسخه پرسشنامه ارسال شد. این پرسشنـامه محقق‌ساخته و متشکل از سؤالات چند گزینه‌ای به منظور بررسی دانش نظری فارغ‌التحصیلان و سؤالاتی به منظور نظرخواهی درباره دوره‌های پیش بالینی (pre-clinical) و بالینی بود. داده‌ها با استفاده از آزمون‌ دقیق فیشر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: تحقق اهداف کلی در 3/16% دندانپزشکان مطلوب، 83% نسبتاً مطلوب و 7/0 درصد نامطلوب بود. تأثیر دوره‌ پره‌کلینیک بر مهارت‌های عملی ترمیم‌های دندانپزشکی از دیدگاه 72/16% از فارغ‌‌التحصیلان مطلوب و از دیدگاه 28/83% آنها نسبتاً مطلوب ارزیابی شد. تأثیر دوره‌ کلینیک بر مهارت‌های عملی از دیدگاه 94/21% فارغ‌التحصیلان مطلوب، 78/61% نسبتاً مطلوب و 18/16% نامطلوب ارزیابی گردید. تحقق اهداف آموزشی در دندانپزشکی گروه ترمیمی با جنس، سن، سهمیه ورودی، وضعیت تأهل، میزان علاقمندی به رشته تحصیلی، و سال فارغ‌التحصیلی ارتباط معنادار آماری نشان داد (05/0>P). نتیجه‌گیری: مطالعه حاضر نشان داد که تحقق اهداف آموزش نظری در گروه ترمیمی دانشکده دندانپزشکی همدان از وضعیت خوبی برخوردار است.
متن کامل [PDF 384 kb]   (1782 دریافت)    
نوع مطالعه: ساير موارد | موضوع مقاله: ارزشيابي مهارتهاي باليني
دریافت: 1390/11/20 | پذیرش: 1391/2/7 | انتشار: 1391/5/25 | انتشار الکترونیک: 1391/5/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education