[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 12، شماره 5 - ( 5-1391 ) ::
جلد 12 شماره 5 صفحات 356-363 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش راهبردهای فراشناخت بر میزان آگاهی‌های فراشناختی دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
یحیی صفری ، بهزاد کرمی متین، امنه قرتپه، منصور رضایی
، ysafari@rose.shirazu.ac.ir
چکیده:   (8969 مشاهده)
مقدمه: مطالعات نشان می‌دهد که آگاهی‌های فراشناختی برای موفقیت تحصیلی فراگیران ضرورت دارد. برخی عوامل، در رشد این آگاهی‌ها مؤثر است. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر اگاهی‌های فراشناختی دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه انجام شد. روش‌ها: این پژوهش به روش شبه تجربی در دو گروه تجربی و شاهد و اجرای پس‌آزمون انجام شد. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در نیمسال دوم 90-89 به تعداد 300 نفر بودند. به روش نمونه‌گیری تصادفی سیستماتیک تعداد 70 نفر (35 تجربی و 35 نفر در گروه شاهد) به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. گروه تجربی تحت آموزش راهبردهای فراشناختی قرار گرفتند در صورتی که گروه شاهد آموزشی در این زمینه دریافت نکردند. پس از پایان آموزش در گروه تجربی، آگاهی‌های فراشناختی هر دو گروه به وسیله پرسشنامه استاندارد آگاهی‌های فراشناختی (Metacognitive Awareness Inventory: MAI) سنجیده شد. داده‌ها با استفاده از آزمون t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: یافته‌ها نشان داد که میانگین کل نمرات دانشجویان گروه تجربی (01/24±06/209) از آگاهی‌های فراشناختی در پس‌آزمون به شکل معناداری از میانگین گروه شاهد 01/18±03/173بیشتر بود (001/0p=). این تفاوت در دو مؤلفه دانش فراشناختی و تنظیم فراشناختی معنادار شناخته شد (001/0p=). همچنین میانگین نمرات دانشجویان پسر هم در مؤلفه دانش فراشناختی و هم تنظیم فراشناختی بیشتر از دختران بود. اما این تفاوت بین دانشجویان رشته‌های مختلف معنادار نبود. نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیر مثبت آموزش راهبردهای فراشتاختی بر آگاهی‌های فراشناختی، و همچنین ضرورت آگاهی‌های فراشناختی برای موفقیت تحصیلی، آموزش این راهبردها به دانشجویان توصیه می‌شود.
واژه‌های کلیدی: فراشناخت، آگاهی فراشناختی، راهبردهای فراشناختی، خودتنظیمی، اثربخشی آموزش
متن کامل [PDF 194 kb]   (2087 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: ۱۳۹۰/۸/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۰/۱۰/۱۹
پرسشنامه مطالعه [DOC 108 KB]  (558 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Safari Y, Karamimatin B, Ghretpe A, Rezaee M. The Effect of Teaching Metacognitive Strategies on Students’ Metacognitive Awareness: A Study in School of Health at Kermanshah University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2012; 12 (5) :356-363
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1836-fa.html

صفری یحیی، کرمی متین بهزاد، قرتپه امنه، رضایی منصور. تأثیر آموزش راهبردهای فراشناخت بر میزان آگاهی‌های فراشناختی دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (5) :356-363

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1836-fa.html



دوره 12، شماره 5 - ( 5-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3772