[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 12، شماره 11 - ( 11-1391 ) ::
جلد 12 شماره 11 صفحات 817-825 برگشت به فهرست نسخه ها
اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان: کاربرد فرایند تحلیل سلسله مراتبی(AHP)
مهدی رعدآبادی، جمیل صادقی فر، محمد کریم بهادری، حسین درگاهی، فائزه فروزان فر، پژمان حموزاده، شهنام صدیق معروفی
، (hdargahi@tums.ac.ir
چکیده:   (10252 مشاهده)
مقدمه: شناسایی عوامل مؤثر بر تدریس اثربخش، اولویت‌بندی این عوامل و هم‌سو ساختن آن‌ها در جهت تقویت تدریس، می‌تواند زمینه بهبود فرآیند یادگیری را فراهم آورد. پژوهش حاضر با هدف اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی(AHP) در سال 1390 به انجام رسید. روش‌ها: در این مطالعه توصیفی تحلیلی، تعداد 200 نفر از دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مقطع کارشناسی بر اساس فرمول کوکران و با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها دو پرسشنامه محقق‌ساخته بود که روایی محتوایی آن با نظر متخصصین و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. تحلیل داده‌ها با محاسبه میانگین‌ها و نیز با استفاده از نرم افزار -11 Expert Choice انجام گرفت. نتایج: در مرحله اول 119 مورد و در مرحله دوم 139 مورد، توسط دانشجویان تکمیل و برگشت داده شد. از مجموع 37 معیار مورد بررسی در مرحله اول، 9 معیار که حائز بالاترین میانگین امتیاز بودند انتخاب شدند و در پرسشنامه فاز دوم مورد استفاده قرار گرفتند. در مرحله دوم، نتایج به دست آمده از اولویت‌بندی معیارها توسط دانشجویان نشان داد که مؤلفه "بیان شیوا و ساده و انتقال شفاف و واضح مطالب" با 27/0 در بالاترین اولویت و مؤلفه‌های"دسترسی آسان به استاد خارج از ساعات کلاس" و "ارزشیابی دانشجویان در هر جلسه، میان ترم و پایان ترم" با 04/0 دارای کم‌ترین اولویت به عنوان عوامل تأثیرگذار بر تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان بودند. نتیجه‌گیری: مؤلفه بیان شیوا، ساده و انتقال شفاف و واضح مطالب درسی دارای بیشترین اهمیت از دیدگاه دانشجویان مورد مطالعه بود و در اولویت اول قرار گرفت. این نتیجه حاکی از اهمیت قابل ملاحظه روش تدریس و نقش آن در انتقال مؤثر مطالب آموزشی است که نیازمند توجه بیشتر اساتید به این موضوع مهم می‌باشد.
واژه‌های کلیدی: تدریس اثربخش، تحلیل سلسله مراتبی، اولویت بندی، دانشجو
متن کامل [PDF 295 kb]   (3606 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ارزشيابي استاد
دریافت: ۱۳۹۰/۶/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۰/۱۰/۲۶
پرسشنامه مطالعه [DOCX 30 KB]  (750 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

raadabadi M, sadeghifar J, Bahadori M, dargahi H, Fourozanfar F, Hamouzadeh P et al . Prioritizing the Factors Influencing Effective Teaching from the Viewpoint of Students: The Use of Analytical Hierarchy Process (AHP). Iranian Journal of Medical Education. 2013; 12 (11) :817-825
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1791-fa.html

رعدآبادی مهدی، صادقی فر جمیل، بهادری محمد کریم، درگاهی حسین، فروزان فر فائزه، حموزاده پژمان و همکاران.. اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان: کاربرد فرایند تحلیل سلسله مراتبی(AHP). مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (11) :817-825

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1791-fa.html



دوره 12، شماره 11 - ( 11-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3977