Amanloo S, Didehdar R. Web-Based Education In Teaching Medical Mycology To The Students Of Pharmacy In Zabol University Of Medical Sciences In 2009. Iranian Journal of Medical Education 2011; 11 (3) :230-237
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1745-fa.html
امانلو سعید، دیده دار رضا. بکارگیری محیط آموزشی مبتنی بر وب در مقوله تدریس قارچ شناسی پزشکی برای دانشجویان رشته داروسازی دانشگاه علوم پزشکی زابل در سال 1388. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (3) :230-237
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1745-fa.html
، ama.myco@yahoo.com
چکیده: (16766 مشاهده)
مقدمه: باتوجه به مزایای عمومی آموزش الکترونیکی در علوم پزشکی و ضرورت توجه به آن، این مطالعه با هدف ارزیابی و یافتن نقاط ضعف و قوت آموزش مبتنی بر وب در تدریس قارچشناسی پزشکی به انجام رسیده است. روشها: در این مطالعه توصیفی-مقایسهای که برای دانشجویان گروه داروسازی در نیمسال اول 89-88 به انجام رسید، به موازات برگزاری کلاسهای حضوری و تدریس سنتی، محیط آموزشی مجازی برای درس قارچشناسی راهاندازی شد. در پایان دوره، با مقایسه میانگین نمره دانشجویان تحت مطالعه و گروه شاهد، تأثیر آموزش تحت وب بر یادگیری دانشجویان بررسی شد، همچنین معایب، مزایا، میزان علاقهمندی، ایجاد انگیزه تحصیلی و میزان قابلیت و کفایت آموزش مجازی از منظر دانشجویان مورد نظرسنجی قرار گرفت. نتایج: مقایسه میانگین نمرات امتحان پایان دوره گروه آزمون (83/16) و شاهد (17) نشان میدهد که از نظر میزان یادگیری و موفقیت در آزمون پایان دوره اختلاف معناداری بین دانشجویان گروه تحت آموزش الکترونیکی و گروه شاهد وجود ندارد. در نظرسنجی به عمل آمده از دانشجویان تحت مطالعه که با استفاده از پرسشنامه صورت گرفت، ارتباط مستمر و مداوم بین استاد و دانشجو (91درصد)، ارتباط از راه دور و تبادل علمی (79 درصد)، دسترسی به منابع الکترونیکی روز دنیا (75 درصد)، عدم محدودیت مکانی و زمانی (54 درصد) را به عنوان مزایای اصلی آموزش مبتنی بر وب برشمرده و در عین حال کمبود امکانات و منابع دانشگاه، سرعت پایین اینترنت و عدم دسترسی همگانی به اینترنت را معایب اصلی این نوع آموزش توصیف کردند. نتیجهگیری: باوجود ابراز علاقهمندی و استقبال دانشجویان از آموزش تحت وب، مقایسه معدل کل دانشجویان گروه آزمایش و گروه شاهد شواهدی را بر عدم موفقیت روش الکترونیکی ارائه می کند، بنابراین لازم است جنبههای مختلف آموزش الکترونیکی از جمله؛ سواد رایانهای، زیرساختهای مخابراتی، فرهنگ استفاده از اینترنت، جنبههای سرگرمی و فراغتی اینترنت، محتوی درسی و غیره مورد بازنگری قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1390/5/24 | پذیرش: 1390/7/10 | انتشار: 1390/7/23 | انتشار الکترونیک: 1390/7/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول