[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 12، شماره 1 - ( 1-1391 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 10-18 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش گروهی و انفرادی بر پی‌گیری درمان و میزان بروز عوارض در بیماران مصرف‌کننده وارفارین بعد از تعویض دریچه قلب
لیلی بریم نژاد، صدیقه عاصمی، نیلوفر سمیعی، حمید حقانی
، Lborimnejad@tums.ac.ir
چکیده:   (8550 مشاهده)
مقدمه: هدف درمان ضد انعقاد خوراکی حفظ سطح خونی دارو برای پیشگیری از بروز وقایع ترومبوتیک، بدون بروز عوارض خونریزی است. احتمال خطر این عوارض بستگی زیادی به پی‌گیری درمان در خارج از بیمارستان دارد. این مطالعه با هدف مقایسه تأثیر آموزش گروهی و فردی بر پی‌گیری درمان و بروز عوارض بیماران بعد از تعویض دریچه قلب طراحی و اجرا شد. روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی از بین افراد بالای 18 سال بستری در مرکز قلب شهید رجایی تهران که تحت عمل جراحی تعویض دریچه قرار گرفته بودند، 76 نفر از بیماران واجد شرایط به طور تصادفی انتخاب شده و بعد از کسب رضایت کتبی در دو گروه مداخله و شاهد قرار گرفتند. در گروه مداخله سه جلسه آموزش گروهی به فاصله یک هفته برگزار شد و در گروه شاهد آموزش روتین (انفرادی ) در روز ترخیص داده شد. بعد از گذشت 6 ماه، نتایج آزمایشات PT،PTT ، INR، تعداد آزمایشات انجام شده، فواصل آزمایش و بروز عوارض در دو گروه مقایسه شد. نتایج: میزان پی‌گیری درمان در دو گروه 6 ماه پس از انجام مداخله تفاوت معناداری داشت (03/0p=). 2/88 درصد گروه مداخله در مقابل 3/61 درصد گروه شاهد آزمایشات خود را به طور مرتب انجام دادند (02/0p=). بررسی نتایج آزمایشات بیانگر تفاوت معنادار در دو گروه بود. در گروه مداخله تنها 2 مورد (9/5 درصد) PTT, INR غیرطبیعی داشتند در حالی که در گروه شاهد 1/59 درصد یک بار و یا بیشتر نتیجه غیرطبیعی داشتند (00/0p=). در گروه شاهد سه مورد مرگ (7/9 درصد)، 2 مورد بستری (5/6 درصد)، و 2 مورد ترانسفوزیون خون گزارش شده است در حالی که هیچ یک از موارد فوق در گروه مداخله مشاهده نشده است (02/0p=). نتیجه‌گیری: آموزش گروهی منجر به بهبود پی‌گیری درمان و کاهش بروز عوارض و مرگ و میر بیماران مصرف‌کننده وارفارین بعد از تعویض دریچه می‌شود. بنابراین پیشنهاد می‌شود مدیران پرستاری با ایجاد واحد آموزش به بیمار و اجرای برنامه‌های آموزش گروهی مدون از مشکلات این بیماران بکاهند و به طور غیر مستقیم هزینه‌های بیمارستانی و بار اقتصادی و روحی روانی تحمیل شده به بیمار را نیز کم نمایند.
واژه‌های کلیدی: ضد انعقاد خوراکی، تعویض دریچه قلب، آموزش گروهی، آموزش انفرادی، پی‌گیری درمان
متن کامل [PDF 283 kb]   (2865 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: ۱۳۹۰/۵/۵ | پذیرش: ۱۳۹۰/۶/۱۶
پرسشنامه مطالعه1 [DOC 94 KB]  (523 دریافت)
پرسشنامه مطالعه2 [DOC 52 KB]  (656 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Borimnejad L, Asemi S, Samiei N, Haghani H. Comparison of Group and Individual Training on the Patients’ Compliance and Incidence of Warfarin Side Effects after Cardiac Valve Replacement . Iranian Journal of Medical Education. 2012; 12 (1) :10-18
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1721-fa.html

بریم نژاد لیلی، عاصمی صدیقه، سمیعی نیلوفر، حقانی حمید. تأثیر آموزش گروهی و انفرادی بر پی‌گیری درمان و میزان بروز عوارض در بیماران مصرف‌کننده وارفارین بعد از تعویض دریچه قلب. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (1) :10-18

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1721-fa.html



دوره 12، شماره 1 - ( 1-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3897