دوره 11، شماره 1 - ( 1-1390 )                   جلد 11 شماره 1 صفحات 68-58 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saheb Alzamani M, Zirak A. Students‘ Learning And Study Strategies In Isfahan University Of Medical Sciences And Their Relationship With Test Anxiety. Iranian Journal of Medical Education 2011; 11 (1) :58-68
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1662-fa.html
صاحب‌الزمانی محمد، زیرک آیدا. راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و ارتباط آن با سطح اضطراب امتحان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (1) :58-68

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1662-fa.html


، m_szamani@yahoo.com
چکیده:   (18910 مشاهده)
مقدمه: اضطراب امتحان مشکل شایعی در میان دانشجویان و دانش‌آموزان است. به کار بردن راهبرد‌های مطالعه و یادگیری، و راهبردهای مقابله با اضطراب می‌تواند باعث پیشرفت و بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان شود. هدف این پژوهش تعیین وضعیت استفاده از راهبردهای مطالعه و یادگیری و ارتباط آن با اضطراب امتحان در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است. روش‌ها: این پژوهش به صورت توصیفی مقطعی بر روی 200 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در اردیبهشت 1388 انجام شد. روش نمونه‌گیری سهمیه‌ای و جامعه پژوهش در این مطالعه شامل دانشجویان پرستاری، مامایی، کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی، تغذیه و مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، در مقطع کارشناسی بود. دانشجویان دو پرسشنامه استاندارد راهبردهای مطالعه و یادگیری وین اشتاین، و اضطراب امتحان ساراسون را تکمیل نمودند و ارتباط نمرات حاصل از این دو بررسی گردید. جهت تجزیه و تحلیل آماری از آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون، t مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه به کمک نرم‌افزارSPSS استفاده شد. همچنین نمرات به دست آمده، با مقدار هنجاری نمرات دانشجویان در امریکا مقایسه گردید. نتایج: نتایج نشان داد که میانه نمرات حاصل شده از 10حیطه پرسشنامه راهبردهای مطالعه و یادگیری به شرح زیر بود: نگرش(29)، انگیزش(27)، کنترل وقت(26)،کنترل اضطراب(15)، تمرکز(27)، پردازش اطلاعات(28)، انتخاب ایده اصلی(30)، راهنمای مطالعه(25)، خودآزمایی(23) و راهبردهای آزمون(29). همچنین اضطراب امتحان در 37 درصد از دانشجویان در سطح خفیف، 5/38 درصد متوسط و 5/24 درصد در سطح شدید بود. رابطه معکوس معناداری بین اضطراب امتحان با تمامی حیطه‌های راهبردهای مطالعه و یادگیری در سطح 05/0 p وجود داشت. نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که میان مؤلفه‌های راهبردهای مطالعه و یادگیری و اضطراب امتحان ارتباط معناداری در جهت معکوس وجود داشته است در واقع استفاده از راهبردهای مطالعه و یادگیری می‌تواند به عنوان یکی از روش‌های کاهش اضطراب امتحان مورد استفاده قرار گیرد.
متن کامل [PDF 324 kb]   (4740 دریافت)    
نوع مطالعه: ساير موارد | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1390/3/9 | پذیرش: 1390/5/13 | انتشار: 1390/1/26 | انتشار الکترونیک: 1390/1/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education