[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 5 - ( ویژه نامه توسعه آموزش 1389 ) ::
جلد 10 شماره 5 صفحات 1238-1244 برگشت به فهرست نسخه ها
بهورز به عنوان ارزیاب در آزمون‌های ساختاریافته عینی: شواهد و دیدگاه‌ها
علی‌رضا یوسفی، فخرالسادات حسینی*
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش ، fachryhoseini@yahoo.com
چکیده:   (10360 مشاهده)
مقدمه: این مطالعه به منظور بررسی شواهد و دیدگاه دانشجویان و اساتید در پاسخ به این سؤال است که، آیا می‌توان از بهورزان به عنوان ارزیاب جایگزین ممتحن یا همتراز او در ارزیابی عملکرد کارآموزان در فیلد آموزش جامعه نگر استفاده کرد؟ روش‌ها: این مطالعه یک پژوهش توصیفی-مقطعی می‌باشد. گروه هدف کلیه دانشجویان پزشکی معرفی شده به گروه پزشکی اجتماعی در مقطع کارآموزی و اساتید و کارشناسان گروه در دی ماه 1389 می‌باشد مهارت‌های عملکردی دانشجویان توسط آزمون ساختاریافته عینی در 8 ایستگاه مورد سنجش قرارگرفت. دو ارزیاب که یکی از آنها بهورز خانه بهداشت بود به همراه عضو هیأت‌علمی و کارشناس گروه به صورت مستقل به ارزیابی دانشجویان بر اساس چک‌‌لیست‌های نمره‌دهی در درون عرصه پرداختند در پایان نظرات و دیدگاه دانشجویان و اساتید توسط پرسشنامه محقق ساخته که روایی آن به تأیید متخصصان و اعضای هیأت‌علمی گروه رسیده بود و پایایی آن توسط آلفای کرونباخ 5/83 درصد به دست آمد مورد بررسی قرار گرفت. نتایج توسط نرم‌افزار SPSS ویرایش 14مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: به جز یک ایستگاه در تمامی ایستگاه‌ها همبستگی معناداری با 05/0P< و 86/0r= بین نمرات استادان و بهورزان مشاهده می‌شود ولی بنا به اذعان صد درصد اساتید و مربیان نمی‌توان به صورت مستقل و به تنهایی از نظرات بهورز در ارزیابی و نمره‌دهی و قضاوت عملکرد دانشحویان در فیلد استفاده کرد. همچنین 3/83 درصد آنها اظهار نمودند که می‌توان از اظهارنظر کلی بهورزان در طول دوره در ارزشیابی دانشجویان استفاده کرد. نتیجه‌گیری: با وجود توانمندی‌های بهورزان شاید نتوان تنها بر نظر آنها به عنوان ارزیاب در نمره‌دهی عملکرد کارآموزان در فیلد آموزش جامعه‌نگر استفاده کرد ولی به عنوان بیمار استانداری می توان از نظرات بهورزان در ارزشیابی دانشجویان استفاده نمود
واژه‌های کلیدی: بهورز، ارزیاب، آزمون ساختار یافته عینی، آموزش جامعه‌نگر
متن کامل [PDF 279 kb]   (1419 دریافت)    
نوع مطالعه: ساير موارد | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: ۱۳۹۰/۲/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۰/۵/۱۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yousefy A, Hosseini F. Social Health Workers as Evaluators in Objectice Structured Clinical Examination: Evidences and Perspectives. Iranian Journal of Medical Education. 2011; 10 (5) :1238-1244
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1644-fa.html

یوسفی علی‌رضا، حسینی فخرالسادات. بهورز به عنوان ارزیاب در آزمون‌های ساختاریافته عینی: شواهد و دیدگاه‌ها. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (5) :1238-1244

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1644-fa.html



دوره 10، شماره 5 - ( ویژه نامه توسعه آموزش 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3752