دوره 10، شماره 5 - ( ویژه نامه توسعه آموزش 1389 )                   جلد 10 شماره 5 صفحات 1272-1263 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Davari S, Dolatian M, Maracy M R, Sharifirad G, Safavi S M. The Effect Of A Health Belief Model ( HBM)- Based Educational Program On The Nutritional Behavior Of Menopausal Women In Isfahan. Iranian Journal of Medical Education 2011; 10 (5) :1263-1272
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1635-fa.html
داوری سهیلا، دولتیان ماهرخ، مراثی محمدرضا، شریفی‌ راد غلامرضا، صفوی سید مرتضی. تأثیر آموزش بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی بر عملکرد تغذیه‌ای زنان یائسه تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی شهر اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (5) :1263-1272

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1635-fa.html


، davari_soheila@yahoo.com
چکیده:   (16881 مشاهده)
مقدمه: زنان یائسه از افراد آسیب پذیر جامعه هستند و استعداد بالا جهت ابتلا به بیماری‌های مزمن دارند. از مهم‌ترین راهکارها در جهت پیشگیری و کنترل مطلوب بیماری‌های مزمن، اصلاح رفتار تغذیه‌ای است. روش‌ها: مطالعه حاضر یک مطالعه تجربی بوده که بر روی 154 نفر از زنان یائسه تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی شهر اصفهان در سال 1389 انجام شد. نمونه های پژوهش به صورت تصادفی سیستماتیک انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه بود که در دو مــرحله، قبل و پس از آموزش (در دو نوبت، بلافاصله پس از آموزش برای سنجش آگاهی و اجـزای مدل و دو مـاه پس از آموزش برای سنجش عملکرد) تکمیل گـردید. داده‌ها با استفـاده از نرم‌افـزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: در گروه مداخله میـانگین نمـرات آگـاهی (قبل از آموزش 24/1±03/8 و پس از آموزش 25/0±92/9) و اجـزای مـدل بعـد از مداخلـه آمـوزشی افـزایش معنـاداری یافتنـد (001/0p<). همچنین میانگین نمره عملکرد، دو ماه پس از آموزش (قبل از آموزش 13/5±91/28 و پس از آموزش 36/2±51/43) افزایش معنادار یافت (001/0p<). نتیجه‌گیری: یافته‌های این بررسی کارایی مدل را در اصلاح رژیم غذایی زنان یائسه نشان می‌دهد. پیشنهاد می‌شود در کلیه مراکز بهداشتی درمانی از مدل آموزشی مذکور بهره برداری شود.
متن کامل [PDF 296 kb]   (4413 دریافت)    
نوع مطالعه: ساير موارد | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1390/2/23 | پذیرش: 1390/5/13 | انتشار: 1389/11/26 | انتشار الکترونیک: 1389/11/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education