Roudbari M, Yaghmayi M, Zarif Houshyar J. Educational Process of Interns in Obstetrics & Gynecology Department at Zahedan University of Medical Sciences in 2002. Iranian Journal of Medical Education 2003; 3 (2) :23-31
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-163-fa.html
رودباری مسعود، یغمایی مینو، ظریف هوشیار جلال. وضعیت یادگیری کارورزان در بخش زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در سال 81. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1382; 3 (2) :23-31
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-163-fa.html
چکیده: (18289 مشاهده)
مقدمه br> بررسی وضعیت آموزشی کارورزان در بخشهای مختلف از جمله اهداف برنامهریزان به منظور ارزشیابی آموزشی، جلوگیری از افت کیفیت این آموزشها و ارائه راه حل در این بخشها است. این تحقیق به منظور تعیین وضعیت یادگیری کارورزان زن و مرد زاهدان در بخش زنان و زایمان و مقایسه میزان یادگیری این دو گروه و ارائه راه حل برای بهبود کیفیت آموزشی انجام شد.روشها br> این مطالعه پیمایشی بر روی کلیه کارورزان (70 نفر شامل 30 مرد و 40 زن) از کارورزان سال تحصیلی 81-80 در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در شهریور 1381 انجام شد. جمعآوری اطلاعات از طریق پرسشنامهای که حاوی سؤالاتی در زمینه بیماریها و اورژانسهای شایع زنان و زایمان و شاخصهای مختلف یادگیری بوده، انجام شد. برای تجزیه و تحلیل با استفاده از نرمافزار SPSS نتایج به صورت میانگین و انحراف معیار فراوانی شاخصها و آزمون مجذور کای استفاده شده است. br>نتایج br> میانگین فراوانی شاخصهای یادگیری دیدن، بحث بر بالین، ادارهکردن زیر نظر اساتید و دستیاران و بطور شخصی در اکثر موارد اورژانسها و بیماریهای شایع زنان و زایمان برای کارورزان مرد کمتر از زنان بود. میانگین فراوانی توانایی ادارهکردن مناسب اورژانسهای شایع برای کارورزان مرد و زن به ترتیب 12 و 5/70 درصد و در مورد بیماریهای شایع به ترتیب 2/14 و 3/59 درصد بود. ارتباط بین شاخصهای یادگیری و جنسیت با استفاده از آزمون مجذور کای نشان داد که بین توانایی ادارهکردن مناسب و شاخصهای یادگیری دیدن، بحث بر بالین، ادارهکردن زیر نظر اساتید و دستیاران و ادارهکردن بطور شخصی ارتباط معنیداری وجود دارد. br>بحث br> با توجه به پایین بودن میانگین فراوانی شاخصهای دیدن، بحث بر بالین، ادارهکردن زیر نظر اساتید و بطور شخصی در مردان و نیاز به خدمترسانی آنان در مناطق محروم و دور افتاده، لازم است که در جهت ارتقای این آموزشها تلاش لازم صورت گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/6/15 | انتشار: 1382/9/24 | انتشار الکترونیک: 1382/9/24