Talebi A, Nourbakhsh N, Mottaghi P, Dadgostarnia M, vafamehr V. New Teaching/Learning Model For Medical Students, According To Integration Of Usual Educational Methods In Isfahan University Of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2011; 10 (5) :1198-1208
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1626-fa.html
طالبی اردشیر، نوربخش نصرت، متقی پیمان، دادگسترنیا محمد، وفامهر وجیهه. الگوی جدید تدریس به دانشجویان پزشکی، براساس تلفیق روشهای رایج آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (5) :1198-1208
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1626-fa.html
، talebi@med.mui.ac.ir
چکیده: (21049 مشاهده)
مقدمه: در کلاسهای درس دانشجویان پزشکی به مشکلاتی بر میخوریم که در کیفیت تدریس تأثیر میگذارند. برای حل مشکلات، برخی از روشهای رایج و مؤثر در فن تدریس انتخاب گردیدند. پیش مطالعه، مطالعه بسته آموزشی با واسطه کامپیوتر، برگزاری امتحان کوییز در هر جلسه تدریس، و بحث گروهی، تلفیق و با نام روش PCQG الگو قرار گرفته و به صورت پایلوت در تدریس بخش کلیه از کتاب پاتولوژی رابینز اجرا گردید و نتایج آن ارزیابی شد. روشها: این مطالعه توصیفی-مقطعی در ترم بهمن 89-88 انجام و با مشاهده نتایج مثبت مجدداً در مهرماه 89 اجرا گردید. ابتدا کل دانشجویان موظف شدند قبل از شروع کلاسها، برای هریک از سه جلسه درسی، یک سوم فصل کلیه و مجاری ادراری از کتاب پاتولوژی رابینز را مطالعه نمایند. به این منظور بسته آموزشی متشکل از فایل صوتی تدریس استاد همراه با اسکن متن جهت استفاده از کامپیوتر برای پیش مطالعه یک هفته قبل از شروع کلاسها در اختیار دانشجویان قرار گرفت. در ابتدای هر جلسه امتحان کوییز برقرار شد. در تمام جلسات به جای سخنرانی از روش بحث گروهی استفاده شد. با استفاده از آزمون چهارجوابی، پرسشنامه با مقیاس لیکرت و مصاحبه بدون ساختار با دانشجویان، میزان مؤثر بودن این روش مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج: نتایج گویای آن بود که 75 درصد دانشجویان از آزمونهای کوییز نمره قابلقبول،9/71 درصد در آزمون چهارجوابی انگلیسی نمره قابلقبول (متوسط و خوب) و9/73 درصد در آزمون پایانی نمره قابلقبول (متوسط و خوب) کسب نمودهاند. از طرف دیگر به نظر دانشجویان این روش در مشارکت دادن دانشجویان در بحثهای فعال خوب بوده و باعث گردیده که ارزیابی مناسب از یادگیری دانشجو در طول دوره صورت پذیرد. نتیجهگیری: این روش میتواند به عنوان الگوی جدید آموزشی مؤثر در تدریس رشتههای مختلف برای دانشجویان علوم پزشکی گسترش یابد و در سطوح بالاتر اعم از استانی و کشوری نیز مورد استفاده قرار گیرد.
نوع مطالعه:
ساير موارد |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1390/2/21 | پذیرش: 1390/5/15 | انتشار: 1389/11/26 | انتشار الکترونیک: 1389/11/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول