دوره 10، شماره 5 - ( ویژه نامه توسعه آموزش 1389 )                   جلد 10 شماره 5 صفحات 791-784 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Javadi M, Yaghoobi M, Yamani N, Kayvanara M, Karimi S, Hasanzadeh A. Utility Rate Of PBL Strategies By Students Of Different Schools Of Isfahan University Of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2011; 10 (5) :784-791
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1550-fa.html
جوادی مرضیه، یعقوبی مریم، یمانی نیکو، کیوان‌آرا محمود، کریمی سعید، حسن‌زاده اکبر. میزان کاربست راهبردهای حل مسأله در مطالعه دانشجویان دانشکده‌های مختلف دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (5) :784-791

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1550-fa.html


، m_javadi@mng.mui.ac.ir
چکیده:   (22735 مشاهده)
مقدمه: تنوع مطالب درسی و اهمیت انتخاب راهبردهای مناسب برای یادگیری مطالب یکی از موضوعات قابل توجه و مهم در مطالعه دانشجویان می‌باشد. امروزه راهبرد حل مسأله که به عنوان یک مهارت فراشناختی تلقی می‌شود در یادگیری و اثربخش بودن مطالعه دانشجویان اهمیت بسزایی دارد. در این مطالعه به بررسی و مقایسه میزان کاربست راهبردهای حل مسأله در مطالعه در بین دانشجویان دانشکده‌های مختلف دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پرداخته شده است. روش‌ها: این مطالعه یک بررسی توصیفی تحلیلی است که بر روی 177 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 88 که به روش تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند انجام گردید. ابزار مورد استفاده پرسشنامه آگاهی فراشناختی از راهبردهای خواندن (MARSI: Metacognitive Awareness of Reading Sterategies Inventory) بود که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرارگرفت. داده‌ها از طریق نرم‌افزار SPSS و با استفاده از آزمون ANOVA تحلیل شد. نتایج: میانگین بکارگیری راهبردهای حل مسأله در بین دانشجویان دانشکده‌های مختلف تفاوت معناداری داشت. دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی با نمره 8/10±22/77 بالاترین نمره و دانشکده دندانپزشکی با نمره 36/17±83/57 پایین‌ترین نمره در میزان بکارگیری این راهبردها را به خود اختصاص دادند. کاربست راهبردها برحسب رشته‌های تحصیلی تفاوت معناداری نداشت. نتیجه‌گیری: راهبرد حل مسأله یک روش فعال و نوعی آگاهی فراشناختی در مطالعه است که می‌تواند در کمک به یادگیری بهتر و پیشرفت تحصیلی اثرگذار باشد. در حقیقت جهت‌گیری فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی باید به سوی نظام‌دار بودن و تبدیل فراگیران به فراگیران استراتژیک باشد. در همین راستا توصیه می‌شود نظام آموزشی آموزش‌های لازم در مورد بکارگیری این راهبرد را برای دانشجویان فراهم نماید.
متن کامل [PDF 274 kb]   (2899 دریافت)    
نوع مطالعه: ساير موارد | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1390/1/16 | پذیرش: 1390/5/13 | انتشار: 1389/11/26 | انتشار الکترونیک: 1389/11/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education