دوره 10، شماره 5 - ( ویژه نامه توسعه آموزش 1389 )                   جلد 10 شماره 5 صفحات 814-807 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Haghani F, Ravanipour M. Nursing Students’ Point Of View On Application Of Team Member Teaching Design (TMTD). Iranian Journal of Medical Education 2011; 10 (5) :807-814
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1539-fa.html
حقانی فریبا، روانی پور مریم. بکارگیری الگوی طرح تدریس اعضای تیم از دید دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (5) :807-814

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1539-fa.html


، ravanipour@bpums.ac.ir
چکیده:   (15499 مشاهده)
مقدمه: توانایی اعضای یک تیم در کار، برقراری ارتباط مؤثر، پیش‌بینی و رفع تقاضاهای یکدیگر و ایجاد اطمینان به دنبال انجام فعالیت‌های هماهنگ جمعی را کار تیمی گویند. یکی از نکات مهم این است که چگونه می‌توانیم دانشجویان رشته‌های مختلف را برای کارهای گروهی کارآ آماده سازیم. با توجه به اینکه برخی از فعالیت‌های کلاسی و عمده فعالیت‌های یادگیری بالینی دانشجویان و پس از فارغ‌التحصیلی در کارهای اجرایی در گروه‌های کاری بوده؛ این مطالعه به دنبال آن است تا به شناختی از نتایج بکارگیری الگوی طرح تدریس اعضای تیم از دید دانشجویان دست یابد. روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه از نوع روش ترکیبی (mix methods) می‌باشد که جامعه هدف آن دانشجویان تحصیلات تکمیلی پرستاری می‌باشد. گردآوری داده‌ها از طریق آزمون و پرسش‌های باز صورت گرفته که در نهایت پرسش‌های باز به شیوه کیفی مورد تجزیه و تحلیل واقع شده است. سؤالات آزمون نیز به صورت چهار گزینه‌ای و در رابطه با متن درس بوده و دانشجویان به سؤالات در پایان تدریس پاسخ گفتند. نتایج: از بین نمرات فردی کسب شده که طیف 30+ تا 10- را داشت، تنها یک نفر توانست نمره کامل 30 را احراز کند. 2 نفر نمره 22 (2 اشتباه) و مابقی 9 نفر نمره 26 (یک اشتباه) را کسب نمودند. نتایج کدگذاری و خلاصه سازی پاسخ‌های سوال باز دو دسته احساسات مثبت و منفی را مشخص نمود. در محور احساسات مثبت احساس جدید بودن یادگیری به شیوه‌ای دیگر، خوشایند بودن جو کلاس، هیجان‌انگیز بودن روش آموزش، ایجاد حس رقابت نسبت به سایر تیم ها و نداشتن احساس خستگی در پایان کلاس قرار داشتند. در محور احساسات منفی هم زیر محورهای نیاز به تلاش زیاد جهت یادگیری، منحرف شدن حواس ومتداول نبودن شیوه تدریس قرار داشت. نتیجه‌گیری: علی‌رغم جدید بودن روش آموزش، دانشجویان مشتاقانه تلاش به یادگیری و اجرای این روش نمودند. در کل دانشجویان نمرات خوبی را احراز نمودند که البته ممکن است هم به جدید و جذاب بودن محتوا برگردد و هم می‌تواند تحت تاثیر مقطع تحصیلی دانشجویان باشد و یا علاوه بر این موارد ناشی از مؤثر بودن این روش آموزش نیز بوده باشد. پیشنهاد می‌گردد شیوه‌های آموزش تیمی بیشتری در برنامه روش‌های تدریس دروس مختلف طراحی و اثرگذاری آنها بررسی گردد و امید است استفاده از چنین شیوه‌هایی بتدریج در مقاطع مختلف تحصیلی از دبستان تا دانشگاه متداول شده و قابلیت بکارگیری و انجام کارهای گروهی هر چه بیشتر گردد.
متن کامل [PDF 260 kb]   (3100 دریافت)    
نوع مطالعه: ساير موارد | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1390/1/11 | پذیرش: 1390/5/13 | انتشار: 1389/11/26 | انتشار الکترونیک: 1389/11/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education