دوره 10، شماره 5 - ( ویژه نامه توسعه آموزش 1389 )                   جلد 10 شماره 5 صفحات 650-643 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

kazemi A, Ehsanpour S. Item Analysis Of Core Theoretical Courses Exams For Midwifery Students In Isfahan University Of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2011; 10 (5) :643-650
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1454-fa.html
کاظمی اشرف، احسان پور سهیلا. تحلیل سؤالات امتحانات دروس تخصصی نظری دانشجویان مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (5) :643-650

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1454-fa.html


، kazemi@nm.mui.ac.ir
چکیده:   (15678 مشاهده)
مقدمه: آزمون‌های دروس نظری ابزار مهمی در ارزیابی توانمندی دانشجویان گروه پزشکی برای ورود به آموزش بالینی هستند و نظر به اهمیت کاربرد دروس نظری در عرصه آموزش بالینی برای دانشجویان مامایی؛ لازم است کفایت این آزمون‌ها برای ارزیابی درست میزان یادگیری دانشجویان مورد بررسی قرار گیرد. در همین راستا این تحقیق با هدف ارزیابی روایی این آزمون‌ها و میزان انطباق سطح سؤالات با سطح یادگیری مورد انتظار انجام شد. روش‌ها: تحقیق حاضر یک پژهش توصیفی است که بر روی آزمون‌های هجده درس تخصصی نظری ‌کارشناسی مامایی انجام شد. اطلاعات مربوط به هر آزمون در چک لیست ثبت می شد.‌ روایی محتوا و روایی صوری سؤالات و روایی ملاکی امتحانات و همچنین ارزیابی سطح یادگیری مورد انتظار اهداف درس و سطح سؤالات بر اساس طبقه بندی بلوم به وسیله کارشناسان آموزش پزشکی و کارشناس مربوط به هر درس ارزیابی می‌شد. روایی و پایایی این ارزیابی‌ها در یک مطالعه ابتدایی تأیید شده بود. روش آماری مورد استفاده ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن بود. نتایج: ارزیابی 1013 سؤال از مجموع ارزشیابی هجده درس 38/92 درصد سؤالات روایی محتوی و 45/80 درصد سؤالات روایی صوری داشتند. یازده درس از مجموع هجده درس نیز دارای روایی ملاکی بودند. بیشترین میزان تطابق سطح سؤال با سطح یادگیری 4/71 درصد بود و در 9 درس بیش از 50 درصد سؤالات سطحی منطبق با سطح یادگیری مورد انتظار در طرح درس بود.‌ در 11/61 درصد امتحانات‌ ارتباط معنادار بین سطح سؤالات و سطح اهداف آموزشی وجود داشت. نتیجه‌گیری: ‌این تحقیق نشان می‌دهد اگرچه سؤالات به گونه‌ای طراحی شده است که محتوای مورد نظر در طرح درس را ارزیابی کند؛ اما در درصد قابل توجهی از آزمون‌ها، سطح سؤالات طراحی شده با سطح یادگیری مورد انتظار منطبق نبود.‌ در طراحی برخی از سؤالات نیز ساختار سؤالات استاندارد نبود؛ که ضروری است توجه طراحان سؤالات به این نکات بیشتر جلب شود.
متن کامل [PDF 231 kb]   (2389 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ارزشيابي برنامه
دریافت: 1389/11/25 | پذیرش: 1390/5/13 | انتشار: 1389/11/26 | انتشار الکترونیک: 1389/11/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education