دوره 10، شماره 3 - ( 7-1389 )                   جلد 10 شماره 3 صفحات 261-255 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahimi A, Ghahnaviyeh H. Faculty Members' Informational Needs and their Methods of Access to information in Isfahan University of Medicals Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2010; 10 (3) :255-261
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1386-fa.html
رحیمی علی‌رضا، قهنویه حسن. نیازهای اطلاعاتی اعضای هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و شیوه‎های ایشان برای دسترسی به اطلاعات. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (3) :255-261

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1386-fa.html


، rahimi@mng.mui.ac.ir
چکیده:   (10786 مشاهده)
مقدمه: با توجه به اهمیت نیازهای اطلاعاتی و آگاهی از آنها برای اعضای هیأت‌علمی، این مطالعه با هدف تعیین اولویت نیازهای اطلاعاتی اعضای هیأت‌علمی، و شیوه‎های دسترسی به آنها انجام شده است تا تهیه، گردآوری و سازماندهی اطلاعات در مراکز اطلاع‌رسانی و کتابخانه‎های دانشگاه با کارایی و روند بهتری صورت پذیرد. روش‌ها: طی یک مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1386، کلیه اعضای هیأت‌علمی (616 نفر در 60 گروه آموزشی) در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به صورت سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. داده‌ها از طریق تکمیل پرسشنامه‎ محقق ساخته روا و پایا، جمع‌آوری شد و در نرم‎افزار آماری SPSS با استفاده از آمار توصیفی و ضریب همبستگی اسپیرمن تحلیل ‎گردید. نتایج: بر اساس نتایج مطالعه بیشترین و مهم‌ترین اولویت‌های منابع اطلاعاتی عبارت بودند از: کتاب‌های چاپی، مجلات چاپی، و بانک‌های اطلاعاتی تخصصی. بیشترین میزان آشنائی و پرکاربردترین شیوه‎های دسترسی به اطلاعات به ترتیب شامل: پست الکترونیک، کتابخانه محل کار، صفحه خانگی دانشگاه، موتورهای جستجوگر، و بانک‌های اطلاعاتی تخصصی رایگان بود. بین سهولت دسترسی به منابع اطلاعاتی در کتابخانه محل کار و پوشش منابع اطلاعاتی مورد نیاز، و نیز رضایت‌مندی جامعه از پوشش منابع اطلاعاتی مورد نیازشان در کتابخانه‎های دانشکده ها و استفاده از آنها همبستگی وجود دارد. نتیجه‌گیری: با توجه به استفاده‌ی محدود اعضای هیأت‌علمی از منابع الکترونیک و جدید کتابخانه، لازم است تدابیری جهت آموزش و بهره‌مندی بیشتر اعضای هیأت‌علمی از منابع جدید اطلاعاتی اتخاذ گردد.
متن کامل [PDF 239 kb]   (1921 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش باليني
دریافت: 1389/10/12 | پذیرش: 1390/5/14 | انتشار: 1389/7/23 | انتشار الکترونیک: 1389/7/23

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education