دوره 11، شماره 8 - ( 12-1390 )                   جلد 11 شماره 8 صفحات 863-855 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimian Z, Kojouri J, Lotfi F, Amini M. Higher Education Administration and Accountability the Necessity of Autonomy and Academic Freedom from Faculties’ Viewpoint. Iranian Journal of Medical Education 2012; 11 (8) :855-863
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1358-fa.html
کریمیان زهرا، کجوری جواد، لطفی فرهاد، امینی میترا. مدیریت دانشگاهی و پاسخ‌گویی؛ ضرورت استقلال و آزادی علمی از دیدگاه اعضای هیأت‌علمی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (8) :855-863

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1358-fa.html


، z_karimian_z@yahoo.com
چکیده:   (15404 مشاهده)
مقدمه: اصالت و پویایی فعالیت‌های دانشگاه نیاز به جوی آزاد و دموکراتیک دارد و از اصول پشتیبان اعضای هیأت‌علمی به شمار می‌رود. اعطای استقلال به دانشگاه‌ها نیز سیاستی اصولی برای افزایش مسؤولیت‌پذیری، پاسخ‌گویی و پویایی آن است. پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت استقلال و آزادی علمی در دانشگاه از دیدگاه اعضای هیأت‌علمی انجام شد. روش‌ها: جامعه آماری پ‍ژوهش را 550 عضو هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تشکیل می‌دهند. بر اساس جدول مورگان نمونه‌ای مشتمل بر230 نفر از اعضای هیأت‌علمی به نسبت دانشکده‌های مختلف انتخاب گردید. آزادی علمی، استقلال دانشگاه، و تاثیر سیاست-های خارجی توسط پرسشنامه محقق‌ساخته با 15 سؤال بسته پاسخ در مقیاس لیکرت مورد سنجش قرار‌گرفت و نمره هر گویه از 100 محاسبه گردید. روایی پرسشنامه توسط صاحب‌نظران و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ 91/0 تأیید شد. نتایج: میانگین نمره اختصاص یافته به حیطه های اصلی شامل استقلال دانشگاه‌ها(3/21±3/81)، تأثیر سیاست‌های خارجی (5/20±9/76)، و آزادی علمی (6/21±3/73) بود. در بین گویه‌ها عدم استقلال مالی دانشگاه و وابستگی به بودجه دولتی (6/85)، تأثیر روابط سیاسی بر روابط علمی بین‌المللی (1/79)، تأثیر نگرش‌های سیاسی مدیران دانشگاهی بر فضای علمی (9/76)، تغییر مداوم برنامه‌ها بعد از تغییرات مدیریتی (5/76) از جمله مواردی بودند که بیشترین میانگین مشکلات را به خود اختصاص دادند. نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد با توجه به اهمیت آزادی و استقلال علمی در پاسخ‌گویی و رشد خلاقیت در دانشگاه، این مسأله باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. همچنین توجه به برنامه‌ریزی و مدیریت استراتژیک و استقرار سیستم پایش و پاسخ‌گویی نظام‌مند می‌تواند از بسیاری از دوباره کاری‌های ناشی از تغییرات سیاسی جلوگیری نماید.
متن کامل [PDF 247 kb]   (4523 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مديريت آموزشي
دریافت: 1389/10/2 | پذیرش: 1390/11/25 | انتشار: 1390/12/25 | انتشار الکترونیک: 1390/12/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education