دوره 6، شماره 1 - ( بهار 1385 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 14-7 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Adibi I, Hasani N, Sadre Arhami S, Ashourioun V, Monajemi A. Teaching Integrated Course of Physical Examination and Trunk Anatomy to Second Year Medical Students. Iranian Journal of Medical Education 2006; 6 (1) :7-14
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-133-fa.html
ادیبی ایمان ، حسنی نسیبه ، صدرارحامی شهره ، عشوریون وحید ، منجمی علیرضا . آموزش هماهنگ معاینه فیزیکی و آناتومی تنه به دانشجویان پزشکی سال دوم. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1385; 6 (1) :7-14

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-133-fa.html


چکیده:   (15543 مشاهده)
مقدمه امروزه، رویکردی جهانی در زمینه آموزش همزمان آناتومی و مهارت‌های بالینی در دوره آموزش پزشکی وجود دارد. این طرح با هدف اثر آموزش درس آناتومی تنه همزمان با معاینات فیزیکی بر دانش آناتومی و نگرش دانشجویان سال دوم نسبت به این نوع فراگیری آناتومی طراحی شد.روش‌ها یک مطالعه نیمه تجربی روی 39 نفر دانشجویان پزشکی سال دوم در نیم ‌سال تحصیلی 84-83 در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان صورت گرفت. دانشجویان علاقه ‌مند به صورت تصادفی در دو گروه تجربی (آموزش معاینه فیزیکی) و شاهد (جلسات بحث مورد) تقسیم‌بندی شدند. آموزش در هر دو گروه در قالب گروه‌های کوچک توسط پزشک عمومی انجام می ‌گرفت. اثر دوره بر نگرش دانشجویان گروه تجربی توسط پرسشنامه پایا و روا ارزیابی شد. دو گروه از نظر نمرات تئوری و عملی آناتومی ‌تنه به وسیله آزمون t-student مقایسه شدند. نتایج سی و هفت نفر (95 درصد) تا پایان دوره حضور داشتند. میانگین و انحراف معیار نمره آناتومی نظری دانشجویان گروه تجربی 46.6±6.3 و در گروه شاهد 41.4±1از کل نمره 65 بود. تفاوت معنی‌داری بین نمره آناتومی عملی دو گروه یافت نشد. آلفای کرونباخ پرسشنامه نگرش‌سنج 94/0 و میانگین و انحراف معیار نمره نگرش کل دانشجویان گروه تجربی 3.48±0.8 از نمره 5 بود. هشتاد و یک و سه دهم درصد از شرکت‌کنندگان اعتقاد داشتند که این دوره باعث شد در مطالعه آناتومی به کاربرد بالینی مطالب بیشتر دقت کنند، 75 درصد معتقد بودند یادآوری مطالب در این روش، آسان‌تر از روش معمول تدریس آناتومی است.نتیجه ‌گیری: آموزش همزمان مهارت‌های معاینه فیزیکی همراه با درس آناتومی، یادگیری آن را تسهیل می ‌کند. از طرفی، علاقه‌ مندی دانشجویان به یادگیری آناتومی را افزایش می ‌دهد.
متن کامل [PDF 200 kb]   (3793 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/6/15 | انتشار: 1385/3/25 | انتشار الکترونیک: 1385/3/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education