[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 11، شماره 4 - ( 8-1390 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 418-424 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش گروه همتایان بر یادگیری مهارت عملی دانشجویان دندانپزشکی در پره کلینیک ترمیمی
سودابه کیمیایی، المیرا جعفری نویمی پور، نرمین محمدی
، kimyais@tbzmed.ac.ir
چکیده:   (14387 مشاهده)
مقدمه: آموزش گروه همتایان می‌تواند یک وسیله کمکی مفید در آموزش مهارت‌های بالینی باشد. هدف از مطالعه حاضر بررسی تأثیر آموزش گروه همتایان بر یادگیری مهارت عملی دانشجویان دندانپزشکی در پره کلینیک ترمیمی بود. روش‌ها: در این مطالعه نیمه‌تجربی که طی سال 89-1388 انجام شد، همه 34 دانشجوی دندانپزشکی ورودی 1386 دانشکده دندانپزشکی تبریز که واحد ترمیمی عملی 1 به آنها ارائه شده بود و شرایط ورود به مطالعه را داشتند به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و شاهد تقسیم شدند. در گروه مداخله در کنار روش معمول ارائه این واحد، از روش آموزش گروه همتایان استفاده گردید و در گروه شاهد واحد ترمیمی عملی 1 به روش معمول برگزار شد. در پایان ترم نمرات واحد ترمیمی عملی 1 دو گروه با هم مقایسه شد. بدین منظور از نرم‌افزار SPSS و آزمون آماری من ویتنی یو با سطح معناداری 05/0>P استفاده گردید. نتایج: میانگین نمره واحد ترمیمی عملی 1 در گروه مداخله 69/1±73/15 و در گروه شاهد 67/2±69/14 بود. اما تفاوت آماری معناداری بین تفاوت میانگین رتبه‌ای نمرات دو گروه وجود نداشت (28/0=, P5/113U=). نتیجه‌گیری: مهارت‌عملی دانشجویانی که از روش آموزش گروه همتایان استفاده کرده بودند مشابه دانشجویان گروه شاهد بود. پیشنهاد می‌شود در آموزش دوره پره کلینیک دندانپزشکی ترمیمی، روش آموزش گروه همتایان به عنوان روش آموزشی مکمل (و نه یک روش مستقل) مدنظر قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: گروه همتایان، آموزش دندانپزشکی، مهارت، دانشجویان دندانپزشکی
متن کامل [PDF 230 kb]   (2331 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: ۱۳۸۹/۹/۴ | پذیرش: ۱۳۹۰/۵/۱۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kimyai S, Jafari Navimipour E, Mohammadi N. The Effect of Peer Education on Practical Skills Training of Dentistry Students in Restorative Preclinic. Iranian Journal of Medical Education. 2011; 11 (4) :418-424
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1323-fa.html

کیمیایی سودابه، جعفری نویمی پور المیرا، محمدی نرمین. تأثیر آموزش گروه همتایان بر یادگیری مهارت عملی دانشجویان دندانپزشکی در پره کلینیک ترمیمی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (4) :418-424

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1323-fa.html



دوره 11، شماره 4 - ( 8-1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3897