دوره 10، شماره 5 - ( ویژه نامه توسعه آموزش 1389 )                   جلد 10 شماره 5 صفحات 1017-1006 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Adibi P, Hadadgar A, Hadizadeh F, Monajemi A R, Eftekhari H, Haghjoo Javanmard S, et al . Implementation Of The First Medical Science Olympiad In Iran: A Report. Iranian Journal of Medical Education 2011; 10 (5) :1006-1017
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1315-fa.html
ادیبی پیمان، حدادگر آرش، هادی‌زاده فاطمه، منجمی علی‌رضا، افتخاری‌ حسین، حق جوی جوانمرد شقایق، و همکاران. و همکاران.. برگزاری اولین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی: گزارش یک تجربه. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (5) :1006-1017

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1315-fa.html


، hadadgar@edc.mui.ac.ir
چکیده:   (18960 مشاهده)
مقدمه: اولین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور به پیشنهاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به منظور شناسایی و توانمندسازی دانشجویان توسط وزارت بهداشت و با همکاری دانشگاه‌های وابسته در مرداد 1388 در شهر اصفهان برگزار شد. در این المپیاد 364 دانشجو در قالب تیم‌هایی 3 نفره از دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در رشته‌های مختلف در جوی صمیمی و هیجان‌انگیز به صورت خلاقانه به حل مسائلی پرداختند که می‌تواند به پیشرفت نظام سلامت ویا ارتقا دانش پایه پزشکی کمک کند. به منظور هماهنگی بیشتر امور، جلساتی در سطح وزارت با مسؤولان و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها برگزار و از نظرات آنها برای بهبود برنامه استفاده شد. کمیته‌های طرح سؤال با شرکت 35 نفر از اعضای هیأت‌علمی از 13 دانشگاه کشور به طرح سؤالاتی در فرمت‌هایی از قبیلKey Features ، Scenario،Script concordance، جورکردنی و تشریحی برای 2 روز آزمون فردی و 2 روز آزمون گروهی در سه حیطه حل مسأله در مدیریت نظام سلامت، تفکر علمی در علوم پایه و استدلال بالینی پرداختند. به منظور ارزیابی کیفیت آزمون و نحوه برگزاری المپیاد علمی، فرم‌های نظرسنجی بین دانشجویان توزیع شد. اکثر دانشجویان (94 درصد) معتقد بودند المپیاد با سایر آزمون‌های معمول دانشگاه متفاوت است. ضمن اینکه حدود 60 درصد ایشان در مجموع از کیفیت برگزاری آزمون راضی بودند و 72 درصد آنها، دوستان خود را به شرکت در المپیاد سال بعد تشویق می‌کردند. به نظر می‌رسد برگزاری چنین المپیادهایی بتواند با ایجاد فضایی شاد و هیجان‌انگیز به پرورش قدرت خلاقیت دانشجویان کمک کند و در ایجاد انگیزش برای مطالعاتی فراتر از مطالعات مرسوم و به تبع آن برطرف نمودن برخی از خلاهای آموزشی موجود مؤثر باشد. البته با توجه به اینکه این المپیاد نخستین تجربه در برگزاری المپیادهای علمی در زمینه علوم پزشکی در کشور بود، انجام بررسی‌ها و اصلاحات بیشتر در سال‌های آینده بر غنای آن خواهد افزود.
متن کامل [PDF 328 kb]   (3806 دریافت)    
نوع مطالعه: ساير موارد | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1389/9/1 | پذیرش: 1390/5/15 | انتشار: 1389/11/26 | انتشار الکترونیک: 1389/11/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education