[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 11، شماره 7 - ( 11-1390 ) ::
جلد 11 شماره 7 صفحات 832-841 برگشت به فهرست نسخه ها
نظر دانشجویان بالینی دندانپزشکی در مورد عوامل مؤثر برکیفیت سخنرانی در کلاس‌های نظری
عباس منزوی، لیلا صدیق پور، سجاد جعفری، نرگس صالح، محمد جواد خرازی فرد
، sedighle@tums.ac.ir
چکیده:   (11113 مشاهده)
مقدمه: اگرچه نحوه ارائه سخنرانی مؤثر در مقالات متعددی توصیف شده است، اما اطلاعات محدودی در مورد نظر دانشجویان درباره عوامل مؤثر بر ارائه بهتر یک جلسه سخنرانی موجود است. هدف از این مطالعه بررسی نظر دانشجویان دندانپزشکی در مورد عوامل مؤثر برروی کیفیت جلسات سخنرانی است. روش‌ها: در یک مطالعه توصیفی دو مرحله‌ای، ابتدا 25 دانشجوی مقطع بالینی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در یک جلسه بحث گروهی متمرکز نظرات خود را پیرامون نقاط قوت و ضعف جلسات درس نظری که در دانشکده در قالب سخنرانی، ارائه می‌شود را بیان کردند. پس از جمع‌بندی نظرات دانشجویان پرسشنامه‌ای طراحی شد. عوامل مؤثر بر ارائه بهتر جلسه سخنرانی، در پرسشنامه به 4 گروه عوامل مرتبط با استاد، عوامل مرتبط با محتوی، عوامل مرتبط با امکانات فیزیکی کلاس و عوامل مرتبط با مدیریت آموزشی کلاس تقسیم شدند و پایایی آن با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن امتحان شد. سپس این پرسشنامه با 45 پرسش در میان دانشجویان سال 4و 5و 6 که در مجموع 130 نفر بودند، توزیع گردید و میزان موافقت دانشجویان با هر یک از موارد مطرح شده در پرسشنامه در مقیاس لیکرت 5 تایی، سنجیده شد. نتایج: در مجموع 97 پرسشنامه جمع‌آوری گردید. بیشترین امتیازات مربوط به عوامل مرتبط با استاد بود از بین این عوامل، فن بیان با میانگین 64/4، ارائه بیمار در صورتی که ارتباط درس نظری را با عملی نشان دهد (63/4) و استاد باید بتواند مطالب را به خوبی ربط دهد (55/4) امتیاز بیشتری را کسب نمودند. نتیجه‌گیری: از نظر دانشجویان بالینی دندانپزشکی نقش کلاس‌های تئوری که به صورت سخنرانی ارائه می‌شوند مهم تلقی شد. به نظر آنان توانمندی سخنران در انسجام بخشیدن و بیان مطالب، مهمترین نقش را در ارائه یک سخنرانی مؤثر ایفا می‌کند.
واژه‌های کلیدی: سخنرانی، آموزش دندانپزشکی، ارزشیابی، ارائه موثر، روش تدریس
متن کامل [PDF 261 kb]   (1420 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ارزشيابي استاد
دریافت: ۱۳۸۹/۶/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۰/۵/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Monzavi A, Sadighpour L, Jafari S, Saleh N, Kharazi Fard M J. Viewpoints of Clinical Dentistry Students on the Factors Affecting the Quality of Lectures in Theoretical Courses. Iranian Journal of Medical Education. 2012; 11 (7) :832-841
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1249-fa.html

منزوی عباس، صدیق پور لیلا، جعفری سجاد، صالح نرگس، خرازی فرد محمد جواد. نظر دانشجویان بالینی دندانپزشکی در مورد عوامل مؤثر برکیفیت سخنرانی در کلاس‌های نظری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (7) :832-841

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1249-fa.html



دوره 11، شماره 7 - ( 11-1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3937