[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 11، شماره 7 - ( 11-1390 ) ::
جلد 11 شماره 7 صفحات 685-695 برگشت به فهرست نسخه ها
شکاف در کیفیت خدمات آموزشی: فاصله وضع موجود با وضع مطلوب از دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی
مسعود بحرینی، شهلا مومنی دانایی، شهره شهامت، علیرضا خاتونی، سحر قدسی، سید محسن هاشمی
، mbahreini@sums.ac.ir
چکیده:   (12545 مشاهده)
مقدمه: دانشجویان به عنوان مشتریان اصلی خدمات آموزشی، به منظور قضاوت در مورد کیفیت این خدمت، به مقایسه توقع خود از خدماتی که باید ارائه شود (وضع مطلوب) و ادراک خود از خدماتی که هم اکنون دریافت می‌کنند (وضع موجود) می‌پردازند. اختلاف بین این توقع و ادراک، «شکاف کیفیت» خوانده می‌شود. در ارتباط با خدمات آموزشی، این شکاف حاصل ناتوانی مدیران در ارزیابی و پاسخ‌گویی نیاز‌های واقعی دانشجویان است و گام اساسی برای جبران این شکاف، شناخت این ادراکات و انتظارات است. هدف این مطالعه تعیین میزان شکاف کیفیت خدمات آموزشی در دانشکده دندانپزشکی یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بود. روش‌ها: در این مطالعه مقطعی، از طریق نمونه‌گیری سرشماری، 220 دانشجوی دندانپزشکی یکی از دانشگاه‌های کشور در سال 1388 مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده برای جمع‌آوری داده‌ها که به صورت خود ایفا تکمیل می‌گردید، مقیاس روایی و پایایی سنجش کیفیت خدمات معروف به SERVQUAL بود که در پنج بعد (قابلیت اطمینان، پاسخ‌گویی، تضمین، همدلی، و ملموس ‌ها) شکاف بین ادراکات و انتظارات از کیفیت خدمات آموزشی را بر اساس مقیاس پنج گزینه‌ای لیکرت بررسی می‌نمود. داده‌های جمع‌آوری شده به کمک آمار توصیفی و آزمون‌های فریدمن و ویلکاکسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: با وجود شکاف منفی در همه ابعاد، بیشترین میزان شکاف به ترتیب در بعد ملموس خدمت (70/0-) و سپس بعد پاسخ‌گویی (55/0-) مشاهده گردید (000/0= P). بیشترین شکاف نیز، با میزان (93/1-) مربوط به «جذابیت ظاهری تسهیلات فیزیکی نظیر ساختمان، صندلی و محل استراحت» از بعد ملموس خدمت بود. نتیجه‌گیری: وجود شکاف منفی در همه ابعاد خدمات آموزشی، نشان‌دهنده نارضایتی دانشجویان از کیفیت این خدمات است. ضروری است تا مدیران با بهره‌گیری از نظرات دانشجویان، نسبت به کاهش این شکاف اقدام نمایند.
واژه‌های کلیدی: SERVQUAL، دانشجویان، دندانپزشکی، خدمات آموزشی، کیفیت
متن کامل [PDF 309 kb]   (2152 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مديريت آموزشي
دریافت: ۱۳۸۹/۶/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۰/۵/۱۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

bahreini M, Momeni Danaei S, Shahamat S, Khatoni A, Ghodsi S, Hashemi M. The Quality of Educational Services: Gap between Optimal and Actual Status according to Dentistry Students. Iranian Journal of Medical Education. 2012; 11 (7) :685-695
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1248-fa.html

بحرینی مسعود، مومنی دانایی شهلا، شهامت شهره، خاتونی علیرضا، قدسی سحر، هاشمی سید محسن. شکاف در کیفیت خدمات آموزشی: فاصله وضع موجود با وضع مطلوب از دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (7) :685-695

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1248-fa.html



دوره 11، شماره 7 - ( 11-1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3925