Managheb S E, Mohammadi M. Knowledge And Attitudes Of Clinical Teachers, Family Physicians, And Medical Interns Towards Giving Bad News, A Study In Jahrom University Of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2011; 11 (5) :436-443
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1226-fa.html
مناقب سید اسماعیل، محمدی مریم. آگاهی و نگرش اساتید بالینی، پزشکان خانواده و کارورزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جهرم در مورد اعلام خبر بد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (5) :436-443
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1226-fa.html
، esmanagheb@yahoo.com
چکیده: (12429 مشاهده)
مقدمه: انتقال اخبار ناگوار یکی از مشکلترین وظایف پزشکان میباشد. فقدان آموزش کافی در این زمینه میتواند اثرات منفی بر رابطه پزشک با بیمار داشته باشد. در کشور ما این مهارتها به طور مؤثر و گسترده در دانشکدههای پزشکی آموزش داده نمیشوند. این مطالعه به منظور بررسی آگاهی و نگرش اساتید بالینی، پزشکان خانواده و اینترنهای دانشگاه علوم پزشکی جهرم در زمینه انتقال خبر بد انجام گرفته است. روشها: این مطالعه در سال 1387 در دانشگاه علوم پزشکی جهرم بر روی 40 عضو هیأتعلمی بالینی، 22 پزشک خانواده و 30 کارورز انجام گرفت. پرسشنامهای توسط محققساخته شده، سپس روا و پایا شد. اطلاعات با آزمونهای ANOVA و تی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: میانگین نمره آگاهی و نگرش در گروه هیأتعلمی به ترتیب 96/15 (در مقیاس 25) و 43/34 (در مقیاس 52)، در گروه پزشکان خانواده 72/16 و 22/35، و در گروه اینترنها 26/15 و 43/33 بود. سطح آگاهی هر سه گروه متوسط و نگرش آنها نسبت به آموزش این مهارتها مثبت ارزیابی شد. بین آگاهی و نگرش سه گروه اختلاف معنادار نبود (به ترتیب 095/0=p و 548/0=p). نتیجهگیری: با توجه به نتایج این مطالعه و این که در شرایط فعلی یادگیری این مهارتها از طریق غیر فعال و به روش آزمون و خطا است، به نظر میرسد تدوین برنامه مدون برای آموزش این مهارتها در سطح دانشگاههای علوم پزشکی ضروری باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش مهارتهاي ارتباطي دریافت: 1389/6/1 | پذیرش: 1390/5/17 | انتشار: 1390/9/24 | انتشار الکترونیک: 1390/9/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول