دوره 11، شماره 4 - ( 8-1390 )                   جلد 11 شماره 4 صفحات 434-427 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Palizvan M R, Jand A, Taheri Nejad M R, Shafaat O, Rafiei M. Prevalence Of Students’ Misconceptions In Cardiovascular Physiology, And The Role Of Taking Physiology Courses. Iranian Journal of Medical Education 2011; 11 (4) :427-434
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1180-fa.html
پالیزوان محمدرضا، ژند ابوالفضل، طاهری نژاد محمدرضا، شفاعت امید، رفیعی محمد. میزان شیوع درک غلط دانشجویان از مفاهیم فیزیولوژی قلب و گردش خون و نقش گذراندن این دروس در کاهش آن. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (4) :427-434

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1180-fa.html


، palizvan@yahoo.com
چکیده:   (12314 مشاهده)
مقدمه: موارد درک غلط، مدل‌های ذهنی از پدیده‌هایی هستند که با مدل‌های علمی پذیرفته شده مغایرت دارند. این مطالعه ارزیابی میزان شیوع درک غلط در مورد برخی از مفاهیم قلب و گردش خون در میان دانشجویان و ارزیابی نقش گذراندن درس فیزیولوژی قلب و گردش خون، در کاهش و یا حذف این موارد درک غلط را، بررسی می‌کند. روش‌ها: این تحقیق مطالعه‌ای توصیفی بوده که در سال 1388 بر روی کلیه 348 نفر دانشجوی مشغول به تحصیل در سه دانشکده پزشکی، پرستاری و زیست‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی اراک و دانشگاه اراک انجام شد. در این مطالعه در قالب پرسشنامه از دانشجویان درخواست شد تا سؤالاتی از مبحث قلب و گردش خون جواب دهند، سپس جواب‌ها با استفاده از آمار توصیفی مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت با استفاده از آزمون مقایسه نسبت‌ها، وجود اختلاف بین گروه‌هایی که واحد درسی مربوط را گذرانده یا نگذرانده بودند مورد بررسی قرار گرفت. نتایج: شیوع درک غلط در مورد مقایسه برون‌ده بطن چپ و راست بین 80 تا 98 درصد بود، در مورد مقایسه سرعت حرکت موج نبض و سرعت حرکت خون در رگ 74 تا 89 درصد، در مورد اثر افزایش مقاومت بر روی میزان جریان خون 99-95 درصد و در مورد مقاومت‌های موازی و اثر برداشته شدن یکی از اندام‌ها بر روی مقاومت کل محیطی 73-69 درصد بود. در مجموع دانشجویان، گذراندن یا نگذراندن درس فیزیولوژی قلب و عروق تفاوت معناداری در نسبت موارد درک غلط ایجاد نکرده بود. نتیجه‌گیری: حداقل در مورد چهار مفهوم مبحث قلب و گردش خون که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته‌اند، شیوع درک غلط در دانشجویان زیاد بوده و گذراندن درس فیزیولوژی قلب و گردش خون تأثیر چندانی در کاهش شیوع آن ندارد.
متن کامل [PDF 218 kb]   (1865 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1389/4/23 | پذیرش: 1390/5/17 | انتشار: 1390/8/24 | انتشار الکترونیک: 1390/8/24

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education