Shakurnia A, Motlagh M E, Malayeri A R, Jouhanmardi A, Komaili Sani H. Students’ Opinion on Factors Affecting Faculty Evaluation in Jondishapoor Medical University. Iranian Journal of Medical Education 2005; 5 (2) :101-110
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-117-fa.html
شکورنیا عبدالحسین، مطلق محمداسماعیل، ملایری علیرضا، جهان مردی عبدالرضا، کمیلی ثانی حسین. دیدگاه دانشجویان علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نسبت به عوامل موثر در ارزشیابی استاد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1384; 5 (2) :101-110
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-117-fa.html
چکیده: (18378 مشاهده)
مقدمه: شناخت نظرات دانشجویان در مورد ارزشیابی استاد و عوامل مؤثر بر آن و همچنین اطلاع از دیدگاههای آنها در مورد روند اجرایی و اثربخشی ارزشیابی استاد میتواند برنامهریزان را با نقاط قوت و ضعف آن در دانشگاه آشنا و امکان اصلاح و بهبود کیفیت آن را فراهم نماید. مطالعه حاضر با هدف تعیین نظرات دانشجویان در مورد عوامل مؤثر در ارزشیابی استاد در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شد.
روشها: در مطالعهای توصیفی، 423 نفر از دانشجویان دانشگاه مورد پرسش قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامهای پایا و روا مشتمل بر 64 سؤال بسته بود. پرسشنامهها در محل دانشکدهها توزیع و جمعآوری گردید. دادههای حاصل از پرسشنامه با استفاده از نرمافزار SPSS، به صورت درصد فراوانی، میانگین و آزمون مجذور کای و همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: شصت و پنج و هشت دهم درصد دانشجویان، ارزیابیهای دانشجویی را یک منبع معتبر و قابل اعتماد میدانند و اعتقاد دارند دانشجویان در بیان نظراتشان درباره اساتید خود صداقت دارند. قدرت بیان و روش تدریس استاد با میانگین 05/4 به عنوان مهمترین عامل در تدریس مؤثر و موفق استاد معرفی شده است. با اندکی تفاوت، توان علمی و اخلاق و رفتار استاد با دانشجویان در اولویتهای بعدی قرار دارند. بین نظرات دختران و پسران و دانشجویان با معدل تحصیلی بالا و پایین در ارتباط با عوامل مؤثر در ارزشیابی استاد تفاوت معنیداری مشاهده نشد.
نتیجهگیری: هر سه ویژگی حرفهای، علمی و فردی استاد با اندکی تفاوت در ارزشیابی استاد توسط دانشجو مهم تلقی شده است. جمعبندی نتایج تحقیقات انجام شده در کشور در این زمینه و بهرهبرداری از نتایج حاصل در جهت تدوین پرسشنامه و روند اجرای ارزیابیها میتواند در اصلاح اشکالات سیستم ارزشیابی و استاندارد نمودن آن کمک شایانی نماید.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/6/15 | انتشار: 1384/9/24 | انتشار الکترونیک: 1384/9/24