دوره 11، شماره 4 - ( 8-1390 )                   جلد 11 شماره 4 صفحات 331-318 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khanjani N, Jamshidi V. The Strengths and Shortcomings of the First Distance Learning MPH Course at Kerman Medical University From the Students' Viewpoint:A Qualitative Study. Iranian Journal of Medical Education 2011; 11 (4) :318-331
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1160-fa.html
خانجانی نرگس، جمشیدی وحیده. موارد ضعف و قوت اولین دوره آموزش غیرحضوری گواهی‌نامه عالی بهداشت کشور در دانشگاه علوم پزشکی کرمان از دیدگاه دانشجویان این دوره: مطالعه کیفی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (4) :318-331

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1160-fa.html


، n_khanjani@kmu.ac.ir
چکیده:   (14576 مشاهده)
مقدمه: دانشگاه علوم پزشکی کرمان برای افزایش توان علمی کارشناسان سلامت دانشگاه‌های علوم پزشکی جنوب شرق، برای اولین بار از سال 1386 اقدام به پذیرش دانشجو در دوره گواهی‌نامه عالی بهداشت عمومی کرد. این دوره با انتخاب 30 دانشجو شروع شد و اولین دوره آموزش غیرحضوری این دوره در ایران بود. ضروری بود که تجربیات این دوره ثبت شود تا برای تدوین دوره‌های موفق‌تر در آینده به کار رود. روش‌ها: مطالعه به صورت کیفی-توصیفی انجام شد. برای جمع‌آوری اطلاعات از تمام دانشجویان ترم سوم این دوره دعوت شدکه در دو گروه متمرکز شرکت کنند. شرکت‌کنندگان در مجموع 19 دانشجو بودند. سؤالات به صورت باز و ساختارنیافته بود. هر گروه متمرکز حدود 5/1 ساعت طول کشید. تمام صحبت‌ها ضبط شد و کلمه به کلمه پیاده شد. آنالیز داده‌ها با روش آنالیز موضوعی انجام شد. نتایج: دانشجویان در مورد 2حیطه عمده موارد قوت و ضعف اظهارنظر کردند و اطلاعات به دست آمده در چند زیر حیطه طبقه‌بندی شد. در بررسی قوت این دوره، مباحثی از جمله صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌ها، عدم تردد، فعال‌تر شدن نقش دانشجو در یادگیری، تعامل دانشجویان با هم و منافع همزمانی کار و تحصیل مطرح شد. در بررسی نکات ضعف، دانشجویان به مسائلی از جمله آماده نبودن زیرساخت‌ها، دسترسی محدود به استاد، یادگیری کمتر از دوره آموزش حضوری، همزمانی کار و تحصیل، مناسب نبودن مطالب، انباشتگی دروس و عدم احساس فضای آموزشی اشاره کردند. نتیجه‌گیری: در این مطالعه نکات قوت و ضعف روش آموزش غیرحضوری مورد بررسی قرار گرفت و پیشنهادات اصلاحی از جمله موارد زیر مطرح شد: برگزاری آموزش غیرحضوری به شرط تجربه موفق آموزش حضوری در همان دوره، برقراری امکان استفاده از اینترنت پرسرعت و تأمین زیرساخت نرم‌افزاری مناسب، آموزش به اساتید، پایش مداوم کیفیت تدریس، ارائه بعضی دروس به صورت کارگاهی.
متن کامل [PDF 379 kb]   (1851 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1389/4/7 | پذیرش: 1390/5/17 | انتشار: 1390/8/24 | انتشار الکترونیک: 1390/8/24

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education