دوره 10، شماره 1 - ( 1-1389 )                   جلد 10 شماره 1 صفحات 91-82 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nasri K, Kahbazi M, Nasri S. Medical Students' Viewpoints Toward Basic Sciences And Preinternship Comprehensive Exams In Arak University Of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2010; 10 (1) :82-91
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1157-fa.html
نصری خدیجه، کهبازی منیژه، نصری شکوفه. نظرات دانشجویان پزشکی دانشکده پزشکی اراک در مورد امتحانات جامع علوم پایه و پیش‌کارورزی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (1) :82-91

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1157-fa.html


، k.nasri@arakmu.ac.ir
چکیده:   (18434 مشاهده)
مقدمه: نظرات گوناگونی در مورد آثار امتحانات جامع پیش‌کارورزی و علوم پایه بر آموزش و کیفیت زندگی دانشجویان مطرح گردیده است. این مطالعه با هدف بررسی نظرات دانشجویان پزشکی درمورد توانایی ارزیابی و فواید و معایب این امتحانات انجام شد. روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، 91 دانشجو به صورت سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه خودساخته بود که پس از طراحی نمودار درختی، امتیازگذاری و تهیه بانک سؤال، مطالعه مقدماتی انجام یافت و بر اساس بررسی روایی صوری و محتوایی سؤالات، سؤالات نهایی انتخاب گردید. داده‌ها بانرم‌افزار SPSS تحلیل گردید. نتایج: نوزده دانشجوی فیزیوپاتولوژی، 44 کارآموز و 28 کارورز در این مطالعه شرکت کردند. دانشجویان، امتحان پیش‌کارورزی را برای سنجش اطلاعات دانشجو ضروری دانستند ولی در مورد علوم پایه چنین نبود. هر دو گروه معتقد بودند آزمون‌ها قادر به ارزیابی نتیجه سعی و کوشش چندین ساله و مهارت و نگرش دانشجو نیستند و فراگیری معلومات برای این آزمون‌ها در حل سؤالات بالینی در برخورد با بیمار بی‌تأثیر است، این امتحانات با ایجاد استرس زیاد، سبب مختل شدن زندگی دانشجو می‌شود، و نتایج امتحانات موقتی است و اثر کاربردی ندارد. نتیجه‌گیری: اکثر دانشجویان امتحانات جامع را روش مناسبی برای سنجش مهارت‌های عملی نمی‌دانند وعدم قبولی در امتحان، برابر با شش ماه وقفه در دوران تحصیل آنان خواهد بود. شاید بهتر باشد امتحانات با شیوه OSCE و با فواصل کمتر، جانشین این دو امتحان جامع شوند و به امتحانات انتهای هر بخش در ارزشیابی دانشجو، بهای بیشتری داده شود.
متن کامل [PDF 289 kb]   (3600 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1389/4/6 | پذیرش: 1390/5/15 | انتشار: 1389/1/26 | انتشار الکترونیک: 1389/1/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education