دوره 10، شماره 1 - ( 1-1389 )                   جلد 10 شماره 1 صفحات 18-11 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dadgostarnia M, Vafamehr V. Comparing The Effectiveness Of Two Educational Approaches Of “Electronic Learning And Training In Small Groups” And "Training Only In Small Groups" In Teaching Physical Examination. Iranian Journal of Medical Education 2010; 10 (1) :11-18
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1149-fa.html
دادگسترنیا محمد، وفامهر وجیهه. تدریس مهارت‌های معاینه فیزیکی: مقایسه اثربخشی دو روش آموزشی "آموزش الکترونیک و آموزش در گروه‌های کوچک" با آموزش در گروه کوچک. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (1) :11-18

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1149-fa.html


، dadgostar@med.mui.ac.ir
چکیده:   (18955 مشاهده)
مقدمه: استفاده از یادگیری الکترونیکی به تنهایی برای دروس عملی و بالینی مقدور نیست. اما استفاده از ترکیبی از روش‌های مختلف آموزش در کنار این روش مناسب به نظر می‌رسد. هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی دو روش ترکیب آموزش الکترونیک و آموزش در گروه‌های کوچک با آموزش در گروه کوچک بود. روش‌ها: در این پژوهش نیمه تجربی، 72 دانشجوی دوره مقدمات پزشکی بالینی دانشکده پزشکی اصفهان در سال 1387 انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. یک هفته قبل از کلاس‌های معاینه فیزیکی، گروه تجربی لوح فشرده معاینه فیزیکی شوارتز را دریافت نمودند و از آنها خواسته شد که قبل از حضور در گروه‌های کوچک، معاینه فیزیکی قفسه سینه را تمرین نمایند. یک هفته بعد، به هر دو گروه، مهارت‌های معاینه فیزیکی قفسه سینه در گروه‌های کوچک آموزش داده شد. میزان یادگیری از طریق آزمون بالینی ساختاردار عینی اندازه‌گیری و نمرات دو گروه توسط پرسشنامه‌ای مقایسه گردید. نتایج با استفاده از نرم‌افزار SPSS، با آمار تحلیلی و آزمون t آنالیز شد. نتایج: میانگین نمره کل آزمون در گروه تجربی بطور معنی‌داری از گروه شاهد بالاتر و میانگین نمره رعایت نکات ریز تکنیکی معاینه در گروه تجربی بیشتر از گروه شاهد بود. نتیجه‌گیری: استفاده از یادگیری الکترونیکی در رویکرد ترکیبی باعث آسان شدن یادگیری فعال و عمیق می‌گردد. در این مطالعه، با وجود متفاوت بودن منبع علمی لوح فشرده و منبع مورد استفاده در گروه‌های کوچک، تأثیر قابل توجه آموزش ترکیبی بر میزان یادگیری ملاحظه می‌شود. بنابراین، تا زمانی که منابع الکترونیک مورد نیاز و کاملاً همسو با برنامه آموزشی تهیه گردد، استفاده از منابع موجود مفید خواهد بود.
متن کامل [PDF 268 kb]   (5939 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1389/4/6 | پذیرش: 1390/5/15 | انتشار: 1389/1/26 | انتشار الکترونیک: 1389/1/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education